بلاگشهام دیزاین

نحوه ی نور پردازی نمای ساختمان

نور پردازی نمای ساختمان

نور پردازی نمای ساختمان به روش های مختلفی انجام میشود .زمانی كه ساختمانی ساخته می شود ، چیزی كه در درجه ی اول جلب توجه می كند نمای ساختمان است . برای همه اتفاق افتاده كه به دنبال آدرس می گردیم و به ما به جای گفتن پلاك ، خصوصیات نما را می گویند و ما از روی ویژگی منحصر به فردی كه آن نما دارد می توانیم ساختمان را پیدا كنیم .لذا به دلیل اهمیت نما برای شناساندن ساختمان ، كاربری آن و … مهندسان و معماران به این مقوله توجه ویژه ای دارند.

پس ، نما می تواند معرف ساختمان باشد ، اما نور پردازی یك ساختمان می تواند معرف نمای آن ساختمان است . پس ما در این جا به اهمیت نور پردازی پی می بریم و متوجه شدیم كه نور پردازی چقدر می تواند اهمیت داشته باشد. در طول روز به خاطر وجود نور طبیعی ، نمای دساختمان كاملا آشكار است وجزئیات آن نمایان می باشد اما در شب و برای رهگذران وگردشگران ساختمان تاریك جلوه ای ندارد لذا نور پردازی نما می تواند معرف ساختمان در شب باشد.

 مجموعه شهام دیزاین با برخورداری به پشتوانه تجارت کسب شده  می‌تواند پروژه‌های تغییر دکوراسیون را در کوتاه‌ترین زمان و با نهایت دقت و کیفیت به انجام رساند. از جمله فعالیت‌های شهام دیزاین می‌توان به تغییر دکوراسیون داخلی، بازسازی نما، تجهیز سالن‌های آمفی تئاتر و کنفرانس، آکوستیک نمودن استودیوهای صدابرداری و ….. اشاره کرد.

 

نحوه ی نور پردازی نمای ساختمان

اهداف نور پردازی نمای ساختمان

  • ایجاد محیطی زیبا و هماهنگ ، با جلوه های بصری
  • برجسته كردن زیبایی های ساختمان و بالا بردن ارزش آن
  • نشان دادن سبك معماری ساختمان در شب
  • معرفی كاربری ساختمان و هدایت افراد رهگذر و جذب گردشگر
  • تبلیغ و كسب در آمد
حتما مطالعه کنید
طرح کناف سالن

اهداف نور پردازی نمای ساختمان

قواعد و اصول نور پردازی نمای ساختمان

نور پردازی نما نشان دهنده ی خصوصیات و جزئیات نمای ساختمان است و برجسته كننده ی ویژگی های خاص آن می باشد.و به دو صورت كلی و جزئی اجرا می شود.البته همیشه نور پردازی تمام ساختمان ، باعث زیبایی آن نمی شود و بالعكس ممكن است از زیبایی آن نیز بكاهد . لذا برای تاثیر گذاری هر چه بیشتر نور پردازی باید قواعد و اصولی را رعایت كرد تابه نتیجه ی مطلوب رسید.

  • پنهان بودن منبع نور : یكی از موارد مهم ، پنهان بودن منبع نور است . نور باید همیشه ملایم بتابد و نباید موجب آزار چشم شود . اگر منبع نور پیدا باشد ، شدت نور نیز آشكار خواهد شد لذا تاثیر عكس روی نما خواهد داشت.
  • رنگ و میزان نور : رنگ و شدت نور نباید به حدی باشد كه توجه بیننده به آنها معطوف شود ، هدف ما از نور پردازی دیده شدن بهتر ساختمان است یعنی بیننده باید زیبایی ساختمان را ببیند نه رنگ و شدت نور را ، لذا باید به این مهم توجه شود.
  • انتخاب زاویه ی مناسب : زاویه ی مناسب تابش نور و هدایت صحیح نور و وسایل نور پردازی می تواند بسیار مهم باشد.
  • هماهنگی و مطابقت نور با مصالح
  • انطباق با استاندارد های بین المللی
  • تاثیر ساختمان بر نمای شهر: یعنی اینكه بررسی شود كه نور پردازی نما چه تاثیری می تواند بر نمای كلی شهر بگذارد . باعث آشفتگی و آلودگی نوری بافت شهر نشود.
  • سازگار بودن با محیط: هر ساختمان نمی تواند ساز خود را بزند .یعنی اینكه نور پردازی آنها باید با سایر ساختمان های مجاور هماهنگ بوده و مطابقت داشته باشد تاباعث شلوغی و به هم ریختگی بصری نشود.
  • برجسته كردن عناصر : شاید مهمترین هدف نور پردازی نما ، مشخص كردن و برجسته كردن بعضی از عناصر خاص نما باشد.مانند ستون ها ، قوس های موجود در نما و یا برجستگی های اطراف پنجره هاو …
  • انتخاب وسایل سازگار با نما : وسایل و ابزاری كه برای نور پردازی استفاده می كنیم باید استاندارد باشد تا موجب آسیب رساندن به نمای ساختمان نشود.
  • احترام به طبیعت و محیط زیست : با استاندارد بودن وسایل نور پردازی باعث ایجا دآلودگی محیط زیست نشویم.
حتما مطالعه کنید
کی پلاس چیست

روش های نور پردازی نما

همان طور كه گفته شد نور پردازی برای مشخص كردن ویژگی ها ، نوع كاربری و تبلیغ ساختمان است لذا راه هایی برای برجسته كردن این موارد دارد كه در زیر بیان می كنیم.

روش های نور پردازی نما

نور پردازی تاكیدی

همان طور كه در داخل ساختمان برای مشخص كردن بیشتر زیبایی بك تابلو، بالای آن از یك منبع نور برای تاكید و برجسته كردن این زیبایی استفاده می كنیم. در نمای ساختمان نیز برای نشان دادن یك سری جاه های خاص و برجسته كردن ویژگی آنها از نور تاكیدی استفاده می كنیم .مانند نشان دادن نمای اطراف پنجره ها ، بالكن و ستون ها

نور پردازی یكنواخت

گاهی لازم است كه نمای كلی یك ساختمان و یا قسمتی بزرگی از آن نمایان شود . از این روش برای مشخص شدن یكنواخت نما استفاده می كنیم.

نور پردازی خشن

اگر هدف ما نشان دادن كل ساختمان نباشد . بلكه می خواهیم برخی ازعناصرمعماری و سطوح خاص و كوچك را نشان دهیم ، از این روش نور پردازی استفاده می كنیم.

نور پردازی وال واشر

از چینش خطی منابع نور استفاده می شود و برای نشان دادن یكدست و یكنواخت یك یا چند دیوار از آن استفاده می شود.

نور پردازی ورودی ساختمان

ورودی ساختمان برای معرفی آن نقش مهمی دارد معمولا در ساختمانئ های مهم و برج ها ، ورودی آن ها دارای تعداد زیادی پله می باشد . با نور پردازی در داخل پله های ورودی و محوطه ی مربوطه، زیبایی و امنیت را به رهگذران و كسانی كه وارد ساختمان می شوند ، هدیه می دهیم.

حتما مطالعه کنید
مزایای سقف کناف

تكنیك های نور پردازی

  • نور پردازی وسایلی كه مقداری از ساختمان فاصله دارند اما مرتبط و تكمیل كننده ی نما می باشند
  • نور پردازی سطحی كه باعث نمایان شدن بافت و شكل عناصر نما می شود مانند كنج ها ، ستون ها و…
  • نور پردازی با فاصله از ساختمان . كه این مورد برای ساختمان های مرتفع استفاده می شود.
  • نور پردازی پویا ، همانطور كه نام آن پیداست این نور پردازی متحرك است و بازی با رنگ ها رادارد

نكات مهم در نور پردازی نمای ساختمان

  1. منابع نور باید در جاهایی قرار بگیرد كه نور آن باعث اذیت و آزار اهالی داخل ساختمان نشود. مانند كنار و زیر پنجره ها
  2. تا حد امكان نور پردازی كلی ساختمان صورت نگیرد . و از سیستم اتو ماسیون برای كنترل شدت نور و زمان بندی آنها برای صرفه جویی و جلوگیری از اتلاف انرژی استفاده گردد.
  3. هدایت صحیح نور ، با این كار بیشترین بهره را از منابع نوری می بریم.
  4. منابع نور باید در جاهایی نصب شوند كه بتوان به راحتی آنها را تعویض و یا تعمیر نمود.
  5. باید استاندارد بوده تا در برابر عوامل جوی ؛ باد و باران مقاومت لازم و طول عمر مفید را داشته باشند و آب به درون آنها نفوذ نكند.

نور پردازی نمای ویلاها

نمای ویلا ها اغلب به سبك كلاسیك ورومی می باشد . لذا نكته مهم در نور پردازی آن ها ، باید استفاده از نور های تاكیدی برای برجسته كردن عناصر نما مانند ستون ها ، بالكن ها و گنبد ها و قوس های موجود در نما باشد . هم چنین نور پردازی ورودی ویلا در قسمت راه پله می تواند حس امنیت و زیبایی را القا كند.

سخن پایانی

در گذشته یك سری ساختمان های خاص و معدودی از نور پردازی استفاده می كردند اما امروزه اغلب ساختمان ها اعم از كوچك وبزرگ ، مسكونی و تجاری ، توریستی و مذهبی و… نور پردازی را دارند . لذا توجه به اینكه نور پردازی نوعی معرف برای ساختمان می باشد باید كمال دقت را داشت تا این مهم صورت بگیرد و هم چنین هماهنگی لازم بین ساختمان ها باشد و پیروی از یك دستور العمل می تواند باشد از آلودگی نوری جلوگیری كند و هم چنین با استفاده از وسایل و منابع استاندارد در منابع برق و انرژی نیز صرفه جویی كرده باشیم .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره و تماس مستقیم