بلاگشهام دیزاین

طراحی دكوراسیون داخلی آشپزخانه

طراحی دكوراسیون داخلی آشپزخانه

همانطور كه می دانیم آشپزخانه قلب یك خانه می باشد .همانطور كه اگر قلب یك انسان خوب كار نكند و دچار مشكل شود زندگی ما مختل می شود، آشپزخانه نیز اگر درست طراحی نشود و اجزاء آن در سر جای خود قرار نگیرند ، كار در آن آشپزخانه نیز سخت و مشكل می شود.

لذا بسیار اهمیت دارد كه در طراحی اولیه ی آشپزخانه دقت كافی به عمل بیاید.بنابراین ما با توجه به نیاز و سلیقه ی خودمان ، باید با یك طراح مشورت نماییم تا ضمن اینكه خواسته های ما برآورده می شود،با كمترین هزینه نیز، زیباترین و كارآمد ترین طرح برای آشپزخانه ی ما رقم بخورد.

طراحی دكوراسیون داخلی آشپزخانه

گام های طراحی دكوراسیون داخلی آشپزخانه

برای طراحی و اجرای دكوراسیون داخلی آشپز خانه باید مراحل زیر را طی كنیم تا به نتیجه ی مطلوب برسیم :

  1. مشورت با یك طراح : این كار باعث می شود كه ما از تجربیات و دانش طراح استفاده كنیم تا با توجه به مشخصات منزل ، نیاز و سلیقه ی ما سبك دكوراسیون منزل مشخص شود .
  2. تهیه ی نقشه : پس از مشخص شدن سبك دكوراسیون منزل ( مدرن ، سنتی و یا معاصر و.. ) طراح نقشه های آن را تهیه می كند كه آشپزخانه نیز جزئی از آن می باشد.اكنون نوبت به مراحل اجرایی كار می باشد.
  3. در تهیه ی نقشه باید توجه داشته باشیم كه چیدمان طوری باشد كه كدبانوی خانه كمترین رفت و آمد را در آشپزخانه بین سه عنصر اصلی ، یعنی گاز ، سینك و یخچال را داشته باشد. به این شكل كه سینك و گاز در عین اینكه نزدیك به هم باشند اما باید فاصله ی آنها از هم به قدری باشد كه بر اثر شستشو آب روی گاز نریزد . و یا گاز در قسمتی قرار داشته باشد كه حرارت آن باعث گرم شدن یخچال نشود.

اجرای دكوراسیون داخلی آشپزخانه

تخریب و باز سازی

پس از مشخص شدن نقشه ی  آشپزخانه و چیدمان كابینت ها ، نور پردازی ها و … باید تخریب صورت گیرد و لوله های سرد و گرم ، فاضلاب ها و سیستم برق آشپزخانه مطابق با نقشه های طراحی ، اصلاح و جابه جا شود.

حتما مطالعه کنید
انواع اتصالات برای اجرای کناف

كاشی درطراحی دكوراسیون داخلی آشپزخانه

مطابق با سلیقه ی شما و تجربیات طراح  و طرحی كه برای دكوراسیون منزل و آشپزخانه انتخاب شده  رنگ و طرح كاشی دیوار مشخص می گردد. كاشی كاری دو حالت دارد . یكی اینكه شما تمام كاشی ها را تعویض می كنید و حالت دوم این است كه شما اجازه می دهید تا كابینت آشپزخانه انجام گردد و فقط بین كابینت ها و قسمت هایی كه بیرون می باشد و دید دارد را ، كاشی كنید . كه البته حالت دوم بهتر و درست تر است و باعث صرفه جویی در هزینه ها نیز می گردد.

كاشی انتخاب شده هم باید با سبك دكوراسیون شما مطابقت داشته باشد و هم اینكه اگر فضای آشپز خانه ی شما كوچك است بهتر است از رنگ روشن استفاده كنید .

اگر فضای شما بزرگ است ، كاشی انتخابی شما می تواند با رنگ كابینت ها و یا مبلمان و فرش پذیرایی مطابقت داشته باشد .  می تواند تضاد رنگ ها باشد ، كه این نیز خود نوعی مطابقت است.

كابینت  درطراحی دكوراسیون داخلی آشپزخانه

كابینت آشپزخانه یكی از عناصر مهم در دكوراسیون داخلی آشپزخانه به حساب می آید. لذا باید در انتخاب نوع و جنس و طرح آن دقت كافی و وافی را داشته باشیم تا زیبایی آشپزخانه ی ما صد چندان شود.كابینت ها از نظر جنس به دو دسته تقسیم می شوند.

كابینت  درطراحی دكوراسیون داخلی آشپزخانه

كابینت فلزی

از دیر باز از كابینت فلزی در آشپزخانه استفاده می شده است . كابینت فلزی اگر از ورق خوب استفاده شود در برابر زنگ زدگی دوام بالایی داشته و عمر زیادی دارد. با توجه به محاسن كابینت فلزی ، دارای عیب بزرگی می باشد و آن عدم تنوع در طرح و رنگ می باشد و با توجه به سبك های جدید دكوراسیون داخلی ، كابینت های فلزی  نمی توانند جوابگوی این سبك ها باشند.

كابینت چوبی و ام دی اف

در مورد كابینت های ام دی اف تنوع طرح و رنگ بسیاری وجود دارد و لذا توانسته جوابگوی نیاز طراحان دكوراسیون داخلی باشد.

حتما مطالعه کنید
کفپوش مناسب اتاق کودک

كابینت چوبی

استفاده از چوب نیز از دیر باز مرسوم بوده ولی به دلیل گران بودن آن كمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر ما در طراحی دكوراسیون داخلی از سبك سنتی استفاده كنیم . چوب و طرح چوب می تواند انتخاب خوبی برای كابینت آشپزخانه باشد.

كابینت ام دی اف

كابینت های ام دی اف دارای روكش های فراوان با طرح و رنگ بی نهایت  بوده .لذا می توانند بهترین گزینه برای انواع سبك های دكوراسیون داخلی باشند.

  • كابینت هایگلاس : كابینت های براقی هستند در طرح ورنگ های متنوع كه البته به صورت مات نیز در بازار موجود می باشد. این كابینت ها می توانند با سبك های مدرن و كلاسیك مطابقت داشته باشند. از نظر رنگ نیز مطابق با طیف رنگی كه برای دكوراسیون انتخاب شده ، انتخاب می شود.
  • كابینت با روكش مات : تنوع رنگ و طرح بی نهایت دارد .كه این نوع نیز می توانند با سبك های مدرن و كلاسیك مطابقت داشته باشد.و طرح های چوب آن نیز می تواند تا حدی نیاز سبك سنتی را برآورده كند.

كابینت جزیره

این روزها استفاده از جزیره باب شده ،جزیره كابینت زمینی است كه چهار طرف آن باز است و به هیچ كجا وصل نمی باشد.و در ورودی آشپز خانه قرار داده می شود . جزیره مناسب برای آشپزخانه هایی است كه ورودی بزرگی دارند .در برخی از سبك های دكوراسیون ، سینك ظرفشویی و یا اجاق گاز را روی جزیره قرار می دهند .

شما می توانید جزیره را طوری طراحی كنید كه بتوانید از یك طرف یا دو طرف آن به عنوان میز نهار خوری استفاده كنید.

طراحی دكوراسیون داخلی آشپزخانه های كوچك

درطراحی دكوراسیون  آشپز خانه های كوچك بهتر است موارد زیر در نظر گرفته شود.

  • در مورد رنگ كابینت و كاشی آشپزخانه بهتر است از رنگ روشن استفاده كنیم تا فضای شما بزرگ تر به نظر برسد.
  • با توجه به كوچكی فضا قطعا نور طبیعی كمی نیز در آن جا وجود دارد، لذا انتخاب رنگ روشن می تواند به این مشكل كمك كند.
  • آشپزخانه های كوچك ، كابینت خور كمی دارند . لذا برای جبران این این مشكل باید از در صورت امكان ازكابینت های ایستاده استفاده كنیم و یا می توانیم عمق كابینت های هوایی را بیشتر بگیریم . ارتفاع كابینت هوایی حد اكثر 90 سانتی متر است اما می توانیم برای جبران كمبود جا ، ارتفاع آنها را بیشتر كنیم.
  • باید در این فضاها از نور پردازی های مناسب ( نور پردازی عمومی و نور پردازی كاری ) استفاده كنیم تا هم كمبود نور طبیعی را جبران كنیم و هم فضا را باز تر نشان دهیم.
  • اگر این آشپز خانه ها پنجره دارد ، از پرده با رنگ روشن استفاده كنیم.
حتما مطالعه کنید
دیوار پوش ترمووال

طراحی سقف در دكوراسیون داخلی آشپزخانه

اگر آشپز خانه  سقف بلندی دارد می توانیم از سقف كاذب استفاده كنیم. استفاده از سقف های كاذب با طراحی دكوراتیو و با نور پردازی مناسب در آن می توانیم نور پردازی عمومی خوبی را داشته باشیم .اما از آنجایی كه آشپزخانه محل كار می باشد لذا پیش بینی زیر سازی مناسب در سقف كاذب برای نور پردازی كاری بسیار حائز اهمیت است.بنابراین طراحی و اجرای سقف كاذب مناسب با سبك دكوراسیون و فضای موجود می تواند در زیبایی آشپز خانه بسیار موثر باشد.

انتخاب كفپوش مناسب

برای كف آشپزخانه می توانیم از سرامیك مناسب استفاده كنیم كه هم رنگ سرامیك پذیرایی باشد . و اگر از كفپوش ها استفاده می كنیم تا جایی كه امكان دارد نوعی را انتخاب كنیم كه ضد آب باشد. تا براثر ریختن آب ، آسیب نبیند.

انتخاب پرده

پرده نیز در زیبایی آشپزخانه نقش مهمی دارد . اما نكته ای كه هست این است كه از آن جایی كه در فضای آشپزخانه به خاطر پخت و پز چربی وجود دارد لذا پرده باید مرتب شستشو گردد لذا جنس آن را با كیفیت انتخاب كنید.

انتخاب دیوار پوش

اگر در آشپزخانه به جای کاشی از انواع دیوار پوش مانند دیوار پوش پی وی سی استفاده شود هم یک نوآوری محسوب میشود هم زیبایی دو چندانی را به فضای آشپزخانه می بخشد.

سخن پایانی

با توجه به اهمیت آشپزخانه در منزل و نقش  آن در تكمیل زیبایی پذیرایی ، باید در طراحی و دكوراسیون داخلی آن كمال دقت و توجه را داشته باشیم تا هم از آن لذت ببریم و هم اینكه خانم خانه بتواند با آرامش و  روحیه ی بالا در آنجا مشغول  باشد و از كار در آشپزخانه لذت ببرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره و تماس مستقیم