بلاگ

نكات مهم در نور پردازی دكوراسیون داخلی

خانه ، محل آسایش و راحتی است ، وقتی خسته از كار روزانه به منزل می آییم دوست داریم وارد محیطی شویم كه به خاطر چیدمان درست و نور پردازی صحیح به ما آرامش دهد و خستگی را از تن ما بدر كند .

مجموعه دكوراسیون داخلی مانند یك جور چین ( پازل ) است و نور پردازی دكوراسیون داخلی یكی از قطعات آن می باشد.لذا اگردرست اجرا نشود این پازل ناقص است و هیچوقت تكمیل نمی شود.بنابراین آن زیبایی و آرامش لازم را به ما نمی دهد.

 

نور پردازی دكوراسیون داخلی

دسته بندی انواع نور پردازی دكوراسیون داخلی

اگر خانه ی شما در جهتی است كه از نور طبیعی بهره می برد و روشنایی كافی می دهد ، بهترین حالت ، استفاده از این نور است چرا كه بالاترین انرژی را به شما و بالاترین گرمی را به خانه ی شما  هدیه می دهد . اما اگر در خانه ی شما نور طبیعی كم است باید از نور مصنوعی ، بهترین بهره را برد .البته در خانه هایی كه نور طبیعی دارند ، در روز می توانند از این نعمت برخوردار باشند ولی در شب باید از نور مصنوعی استفاده كنند .

برای انتخاب بهترین نور پردازی باید ازمراحل زیر عبور كنیم:

  1. ابتدا باید ما بدانیم چه سبكی از دكوراسیون و چیدمان داخلی را انتخاب می كنیم و پس از انتخاب سبك دكوراسیون داخلی ( سنتی ، صنعتی ، مدرن و معاصر ) باید نور پردازی متناسب با آن را انتخاب و اجرا كنیم .
  2. در بعضی از نقاط خانه به چند نوع نور نیاز است ، یعنی نور پردازی دكوراسیون داخلی باید در چند لایه انتخاب و اجرا شود . چون ما در هر ساعت از شبانه روز به یك میزان نور نیاز داریم و هر قسمت می تواند نور مورد نیاز خود را داشته باشد ، لذا ما باید بتوانیم كه در شبانه روز نور های متفاوت و كاملی را در نقاط مختلف خانه ایجاد كنیم.
حتما مطالعه کنید
دیوار پوششی کناف

نور پردازی دكوراسیون داخلی را می توانیم به سه بخش تقسیم كنیم

پس از مشخص شدن مسایل مربوط به دو مورد بالا ، حال وارد مرحله ی نهایی ، یعنی اجرای نور پردازی می رسیم كه در سه مرحله صورت می پذیرد.

  • نور پردازی عمومی : ما برای روشنایی خانه در مرحله ی نخست به یك نور كلی نیاز داریم . یعنی همان روشنایی كه نور كلی خانه ی ما را تامین می كند مانند لوستر ، مهتابی و یا هالوژن های سقف . این نور را نور عمومی می گویند.
  • نور پردازی كاری : هر قسمت از خانه برای كاری در نظر گرفته می شود . خانم خانه در آشپزخانه مشغول كار است ، در آنجا ما یك نور كلی و عمومی داریم اما در هنگام غذا پختن ، نور در قسمت اجاق كم است ، چه باید كرد ؟ باید در آنجا یك منبع نور دیگر اضافه كرد تا در آنجا نور كافی باشد و این نور ، همان نور كاری می باشد. نور كاری می تواند بالای میز ناهار خوری ، بالای میز مطالعه در اتاق خواب و … باشد.
  • نور پردازی تاكیدی : هر كسی در منزل خود یك تابلو ، یك مجسمه ، یك ظرف با ارزش و یا یك اثر معماری خاصی دارد .حالا ما می خواهیم كه این وسایل به طور مشخص دیده شوند و جلوه ی خاصی پیدا كنند كه این كار فقط از طریق یك نور پردازی زیبا می تواند تحقق پیدا كند. این نوع نور پردازی را نور پردازی تاكیدی می گویند.

 

انواع نور پردازی دكوراسیون داخلی

نور پردازی دكوراسیون داخلی درخانه با سقف كوتاه

در خانه هایی كه سقف آن ها كوتاه می باشد ، ما مجاز نیستیم از لوستر و یا لامپ های بلند و آویز دار استفاده كنیم و باید از منابع نور ، با نور ملایم در نور پردازی عمومی استفاده كنیم چرا كه استفاده از منابع نور ، با نور زیاد باعث جلب توجه شده و كوتاهی سقف ، خود نمایی می كند .

حتما مطالعه کنید
سقف کاذب pvc  چیست؟

هم چنین می توانیم از یك لوستر بزرگ استفاده كنیم كه بتواند تا حدی سقف را بپوشاند . و سقف كمتر دیده شود.

نور پردازی دكوراسیون داخلی در خانه با سقف بلند

در نور پردازی خانه با سقف بلند، باید از لامپ ها و منابع نوری قوی استفاده كنیم . در این خانه ها می توانیم از لامپ های آویز دار و بلند استفاده كرده تا بلندی سقف موجب تضعیف نور نشود.حتی اگر در این خانه ها از انواع دیوار پوش های پی وی سی استفاده شده میتوان برای زیباتر جلوه دادن آن از نورپردازی در آن استفاده کنیم.

نور پردازی دكوراسیون داخلی در پذیرایی

پذیرایی از لحاظ اینكه یك مكان عمومی در منزل به حساب می آید و شاید بیشترین زمان خود را در منزل ، در این مكان به سر می بریم لذا نورپردازی مناسب آن بسیار حائز اهمیت است . بنابراین در پذیرایی باید از انواع منابع نوری استفاده كنیم. با انتخاب یك لوستر مناسب و لامپ های سقفی ، نور عمومی لازم و مناسب را تامین كنیم .

از گذشته استفاده از لامپ های مهتابی بسیار مرسوم بوده و الان هم می توانیم از این منبع نوری با شكل وشمایل جدید برای بالای مبل ها استفاده كنیم تا از مطالعه بر روی یك مبل با نور مهتابی لذت ببریم.

در گوشه های پذیرایی های بزرگ وكوچك جاهای خالی و با نور نسبتا كمی وجود دارد ، می توانیم با قرار دادن یك چراغ پایه دار در آن قسمت ، ضمن زیبایی و جلوه دادن به آنجا ، نور كافی را هم در آن قسمت تامین كنیم. می توانیم از چراغ های سقفی بلند و رومیزی نیز بهره ببریم.

حتما مطالعه کنید
نحوه تمیز کردن سقــف کــاذب

در قفسه ها تابلوها و دیگر وسایل تزیینی و خاص در پذیرایی وجود دارد بایدازمنابع نوری مناسب قرار دهیم تا با نور خود لوازم تزیینی و پذیرایی ما را جلوه ی خاص ببخشد.

نور پردازی دكوراسیون داخلی در آشپزخانه

در محیط آشپز خانه ما بیشتر به نور پردازی كاری نیاز داریم . چون آشپز خانه محل انجام دادن كار است . اگر میز نهار خوری داریم باید بالای آن نوركاری داشته باشیم . بالای اجاق گاز ، سینك ظرفشویی نیز استفاده از نور پردازی كاری ضروری است.

موارد كلی در نور پردازی دكوراسیون داخلی

  • همیشه برای نقاطی كه دسترسی به آنها مشكل می باشد از منابع نوری با دوام و با كیفیت استفاده كنید.
  • در نور پردازی از تضاد رنگ ها استفاده كنید .اگر پذیرایی شما به رنگ روشن و خنثی می باشد ، می توانید با انتخاب یك لوستر با رنگ تیره و مشكی ، زیبایی خاصی به پذیرایی خود بدهید.
  • استفاده از منبع نور برای دیوار های محیطی باعث بزرگ نشان دادن فضای منزل می شود.(نور پردازی تاكیدی )
  • برای مكان های روشن ، نور كمتر و برای مكان های تاریك ، نور بیشتری در نظر بگیرید.
  • استفاده از رنگ گرم مانند نور زرد برای مكان هایی مانند میز نهار خوری و رنگ سرد مانند نور آبی برای مكان های استراحت مانند اتاق خواب

كلام آخر

به این نتیجه رسیدیم كه نور پردازی تا چه حدی می تواند باعث زیبایی و جذابیت محیط زندگی شود و در واقع نور پردازی مكمل دكوراسیون داخلی می باشد و عملا دكوراسیون داخلی بدون نور پردازی بی معنی می باشد.

نور پردازی بسیار حائز اهمیت است چرا كه می تواند مستقیما بر خلق و خو و انرژی ما اثر مستقیم بگذارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره و تماس مستقیم