بلاگشهام دیزاین

نحوه ی نور پردازی پذیرایی

نحوه ی نور پردازی پذیرایی

 وقتی خسته از كار روزانه به منزل می آییم دوست داریم وارد محیطی شویم كه به ما آرامش دهد و خستگی كار روزانه را از تن ما بدر كند ، زمانی ما به این آرامش می رسیم كه احساس كنیم در منزل همه چیز مرتب است و هر چیزی سر جای خود قرار گرفته و چید مان صحیحی دارد . از جمله ی این چیدمان درست و طراحی صحیح ، نورپردازی منزل است.

 وقتی وارد خانه می شوید و نگاه شما به تابلوی روی دیوار می افتد كه با یك نور پردازی تاكیدی ، بسیار جلوه می كند و یا لوستر زیبای بالای سر میز غذا خوری در نشیمن بر زیبایی میز و صندلی غذاخوری افزوده است . احساس نشاط  به شما دست می دهد و خستگی یك روز كاری را از تن شما بیرون می كند.

مجموعه دكوراسیون داخلی مانند یك پازل است و نور پردازی پذیرایی یكی از قطعات آن می باشد . لذا دكوراسیون و نور پردازی مكمل یكدیگرندكه اگرهر كدام درست اجرا نشود این پازل ناقص است و هیچوقت تكمیل نمی شود. بنابراین آن زیبایی و آرامش لازم را به ما نمی دهد.

نور پردازی پذیرایی

انواع نور پردازی پذیرایی

اگر پذیرایی شما در جهتی است كه از نور طبیعی بهره می برد و روشنایی كافی دارد ، بهترین حالت ، استفاده از نور خورشید است ، چرا كه بالاترین انرژی را به شما و بالاترین گرمی را به خانه ی شما  هدیه می دهد . اما اگر در پذیرایی شما نور طبیعی كم است باید از نور مصنوعی ، بهترین بهره را ببرید . البته در هر صورت ما در طول روز می توانیم از این نعمت خدادادی استفاده نماییم. ولی در شب باید از نور مصنوعی استفاده كنیم بنابراین با طراحی صحیح و تناسب سبك دكوراسیون با نور پردازی می توانیم بهترین بهره را از منابع نور مصنوعی ببریم.

برای اینكه بتوانیم بهترین نور پردازی را برای پذیرایی داشته باشیم باید مراحل زیر را رعایت كنیم.

  • ابتدا باید مشخص شود چه سبكی از دكوراسیون و چیدمان داخلی را انتخاب می كنیم و پس از مشخص شدن سبك دكوراسیون داخلی ( سنتی ، كلاسیك ، مدرن ، معاصر و … ) باید نور پردازی متناسب با آن را انجام دهیم.
  • در بعضی از نقاط پذیرایی به چند نوع نور نیاز است ، یعنی نور پردازی باید درلایه های مختلف اجرا شود . چون با كم و زیاد شدن نور طبیعی ، ما در هر ساعت از شبانه روز به یك میزان نور مصنوعی نیاز داریم تا كمبود نور را جبران كنیم ،
حتما مطالعه کنید
اجرای کناف

نور پردازی پذیرایی

پذیرایی از لحاظ اینكه یك مكان عمومی در منزل به حساب می آید و شاید بیشترین زمان خود را در منزل ، در این مكان به سر می بریم لذا نورپردازی مناسب آن بسیار حائز اهمیت است . بنابراین در پذیرایی باید از انواع منابع نوری استفاده كنیم. با انتخاب یك لوستر مناسب و لامپ های سقفی و هالوژن ، نور عمومی لازم و مناسب را تامین كنیم .

از گذشته استفاده از لامپ های مهتابی بسیار مرسوم بوده و الان هم می توانیم از این منبع نوری با شكل و شمایل جدید برای بالای مبل راحتی استفاده كنیم تا از مطالعه بر روی یك مبل با نور مهتابی لذت ببریم.

در گوشه های پذیرایی های بزرگ وكوچك جاهای خالی و با نور نسبتا كمی وجود دارد ، می توانیم با قرار دادن یك چراغ پایه دار در آن قسمت ، ضمن زیبایی و جلوه دادن به آنجا ، نور كافی را هم در آن قسمت تامین كنیم. می توانیم از چراغ های سقفی بلند و رومیزی نیز بهره ببریم.

پس از مشخص شدن سبك دكوراسیون و نحوه ی چیدمان پذیرایی ، اینكه میز غذا خوری ، تلویزیون و احیانا تابلوی روی دیوار در كجا قرار بگیرند. نور پردازی پذیرایی مشخص می شود كه در زیر به آنها اشاره می كنیم.

  1. نور پردازی عمومی : ما برای روشنایی پذیرایی  در مرحله ی اول به یك نور كلی و محیطی نیاز داریم . یعنی همان روشنایی كه نور كلی پذیرایی را  تامین می كند مانند لوستر ، مهتابی و یا هالوژن های سقف . این نور را نور عمومی می گویند
  1. نور پردازی كاری : هر قسمت از پذیرایی برای كاری در نظر گرفته می شود . در یك قسمت مخصوص مبلمان است كه همان نور عمومی می تواند جوابگوی این قسمت باشد . اگر ما در پذیرایی میز غذا خوری داریم باید بالای سر میز به طور جداگانه یك منبع نور مستقل قرار بگیرد تا در هنگام غذا خوردن ، هم نور كافی وجود داشته باشد و هم جلوه ی بیشتری به میز و غذا بدهد. كه این مطلب می تواند در روحیه ی مهمان تاثیر مثبتی بگذارد. به این نور پردازی ، نور پردازی كاری می گویند. می توان اگر سقف خانه بلند است از چراغ های آویز ، به جای لوستر استفاده كنیم كه این مطلب می تواند با سبك دكوراسیون مطابقت داشته باشد. یعنی اگر سبك كلاسیك و یا سنتی است از لوستر استفاده كنیم و اگر سبك مدرن را داریم از چراغ های آویز استفاده نماییم.
  1. نور پردازی تاكیدی : هر كسی در پذیرایی خود یك تابلو ، یك مجسمه با ارزش و یا یك اثر معماری خاصی دارد .حالا ما می خواهیم كه این وسایل به طورمشخص دیده شوند و جلوه ی خاصی پیدا كنند كه این كار فقط از طریق یك نور پردازی زیبا می تواند تحقق پیدا كند. این نوع نور پردازی را نور پردازی تاكیدی می گویند.از نور پردازی تاكیدی می توانیم برای دیوار پشت تلوزیون نیز استفاده كنیم.این نور پردازی باعث می شود كه تابلوی شما بهتر و زیبا تر دیده شود ، مضاف بر اینكه بر زیبایی پذیرایی شما نیز افزوده شده است.
حتما مطالعه کنید
آسمان مجازی برای آشپزخانه

نور پردازی پذیرایی با سقف كوتاه

در پذیرایی كه سقف آن كوتاه می باشد ، ما نباید از لوستر و یا چراغ های بلند و آویز استفاده كنیم . هم چنین باید از نور های ملایم استفاده گردد  چرا كه اگر در این پذیرایی ها نور زیاد باشد ، كوتاهی سقف بیشتر خود را نشان می دهد. چون نور زیاد به همراه كوتاهی سقف به شدت چشم را آزار می دهد و موجب ناراحتی ما می شود.

هم چنین می توانیم از یك لوستر بزرگ استفاده كنیم كه بتواند تا حدی سقف را بپوشاند . و سقف كمتر دیده شود.

نور پردازی پذیرایی با سقف بلند

در نور پردازی پذیرایی با سقف بلند، باید از چراغ ها و منابع نوری قوی استفاده كنیم . در این خانه ها می توانیم از چراغ های آویز دار و بلند استفاده نمود تا بلندی سقف موجب ضعیف شدن نور نشود.

انواع روشنایی در پذیرایی

منابع روشنایی نور پردازی پذیرایی

  • چراغ های سقفی

این منبع روشنایی ، از نوع نور پردازی عمومی یا محیطی می باشد . همان طور كه از اسمش پیدا است روی سقف و در محل لوستر نصب می شود. نور این منبع تركیبی از نور مهتاب و آفتاب باید باشد و اصولا نور عمومی نباید مستفیم به ما برسد بلكه باید یا به سمت بالا باشد .و یا درون یك حباب قراربگیرد.

 

  • لوستر

از دیگر منابع نور عمومی می باشد . نوع لوستر و بزرگی و كوچكی آن بستگی به ابعاد پذیرایی و بلندی و كوتاهی سقف آن دارد.هم چنین باید با سبك معمماری داخلی نیز مطابقت داشته باشد.

  • هالوژن

هالوژن ها نیز جزء منابع نور پردازی عمومی است هالوژن ها را نیز باید با روكش مات تهیه كنیم تا از شدت نور آنها كاسته شود.

  • چراغ های آویز

چراغ های آویز از منابع نوری بسیار زیبایی هستند وجلوه ی ویژه ای به پذیرایی ما می دهند. این چراغ ها را می توانیم بالای سر میز غذا خوری قرار دهیم.

  • چراغ های پایه دار

در پذیراییهای بزرگ معمولا گوشه هایی وجود دارد كه تاریك هستند. ما می توانیم با قرار  دادن چراغ های پایه دار بلند در این نقاط ، علاوه بر تامین روشنایی این مكان ، برزیبایی پذیرایی خود بیافزاییم.

حتما مطالعه کنید
سقف کشسان و مزایا و معایب آن

كلام آخر

در بالا توضیح داده شد، نور پردازی تا چه حدی می تواند باعث زیبایی و جذابیت محیط زندگی شود و در واقع نور پردازی مكمل دكوراسیون داخلی می باشد و عملا دكوراسیون داخلی بدون نور پردازی بی معنی می باشد. در پذیرایی كه ما بیشترین وقت بیداری خود را در آنجا می گذرانیم .و محل پذیرایی از مهمانان می باشد ، اهمیت این موضوع صد چندان می شود . و مارا بر این می دارد كه كمال دقت و حساسیت را در این مورد داشته باشیم.اگر نیاز به تغییر دکوراسیون داخلی منزل خود دارید ما به شما شهام دیزاین را معرفی می کنیم .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره و تماس مستقیم