بلاگ

كف پوش پلی اورتان

كف پوش پلی اورتان ( پلی یورتان ) چیست ؟

هر جا كه صحبت از ساختمان سازی می شود ، با هر نوع كاربردی ، ناخود آگاه ذهن ،  به سمت انتخاب نوع كفپوش آن می رود . كف پوش ها در صنایع ساختمان سازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است . مثلا ما یك نوع مصالح را برای دیوار منزل انتخاب می كنیم كه می تواند كاغذ ،  رنگ و…  باشد ، در هر صورت وقتی كه نوع دیوار پوش را انتخاب كردیم دیگر با آن كاری نداریم و در سال ، یك و حداكثر دوبار آن را تمیز می كنیم .نه روی آن رفت و آمدی است ! و نه فشار و باری را تحمل می كند .

 ولی كف یك ساختمان محل رفت و آمد است و باید سال ها فشار های مختلفی را بر اساس نوع كاربری ساختمان ، تحمل كند و مرتب قرار است كه تمیز شده و شتشو شود . در معرض انواع شوینده ها و مواد شیمیایی و اسیدی قرار بگیرد ، در موارد دیگر، فشار ماشین آلات سنگین را  تحمل كند و مقاومت در برابر انواع خط و خش را داشته باشد.

لذا اینجاست كه ما به اهمیت كفپوش پی می بریم . ما نمی توانیم به راحتی آن را عوض كنیم و نوع دیگر را انتخاب كنیم . بنابر این باید در انتخاب نوع كفپوش بسیار دقت شود تا بر اساس كاربری ساختمان بهترین كفپوش ، چه از نظر كیفیت و چه از نظر مالی انتخاب گردد.

كف پوش پلی اورتان

پلی اورتان چیست ؟

پلی اورتان یا پلی یورتان ، از خانواده ی پلیمرها می باشد كه خواص چند منظوره دارد. این مواد خاصیت چسبندگی و الاستومری داشته ، لذا می تواند در تمامی صنایع كاربرد داشته باشد . می توان از آنها در صنایع رنگ سازی ، اسباب بازی ، برای پوشش ها و عایق ها و غیره استفاده  كرد . یكی از خواص مهم پلیمر ها سختی  آن است . میزان مقاومت پلیمر در برابر فرو رفتن یك جسم جامد در آن را ، سختی آن می گویند.

حتما مطالعه کنید
کاربرد سقف کاذب چوبی

این ماده توسط یك دانشمند آلمانی به نام پروفسور اتو بایر در 85 سال پیش كشف  تولید شد .ابتدا در جنگ جهانی دوم به منظور جایگزینی این ماده با لاستیك ها استفاده شد، هم چنین از آن در هواپیما و پوشش فلزات ، به منظور جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی استفاده شد.

ویژگی مهم پلی اورتان ها ، این است كه پس از واكنش ، ساختار پایداری به وجود می آورند . این ماده با توجه به خواصی كه دارد ، امروزه در صنایع بسیاری به اشكال مختلف تولید و استفاده می شود.

از جمله استفاده ی پلی اورتان ها ، صنایع ساختمان سازی است كه مختصرا به چند نمونه از آن اشاره می شود.

  1. از این مواد می توان به عنوان عایق رطوبت استفاده كرد.
  2. به عنوان ابزار های پیش ساخته استفاده می شود، مانند ابزار پیش ساخته ی گچ بری ها
  3. استفاده به عنوان عایق حرارت در دیواره ها ، كف ، و سقف ساختمان ها ، به منظور جلوگیری از هدر رفت انرژی
  4. در صنایع چوب ، بسیار كاربرد دارد . به عنوان پوشش بر روی چوب ها ، می تواند از آن ها در برابر رطوبت محاظت كند.
  5. در رنگ ها نیز استفاده می شود . كه از خواص مهم آن سفت و سخت شدن آن پس از خشك شدن است .
  6. از مهم ترین موارد استفاده از پلی اورتان ها ، استفاده ی آنها به عنوان پوشش كف است . پس از خشك شدن آنها در كف ، بسیار سفت و سخت شده و دارای دوام و مقاومت بالایی می باشد و در برابر عوامل جوی و شیمیایی و … مقاوم هستند.
حتما مطالعه کنید
انواع سقف کاذب

مكان های استفاده از كفپوش پلی اورتان

  1. سالن های ورزشی
  2. سالن های صنعتی
  3. پاركینگ ها
  4. اماكن تجاری
  5. بیمارستان ها
  6. فرود گاه ها
  7. ساختمان هی مسكونی
  8. اماكن تفریحی
  9. كارخانجات تولید مواد غذایی و بعداشتی
  10. انبارهای روباز و پوشیده
  11. خط كشی های عابر پیاده
  12. مسیر های مخصوص عبور دوچرخه در سطح شهر

مزایای  كفپوش پلی اورتان

  • ایمنی بالا
  • درخشش سطوح
  • تنوع در نوع مصرف
  • مقاومت فشاری بالا
  • مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی و اسیدی
  • بدون حلال و سازگار با محیط زیست
  • چسبندگی فوق العده بالا به سطح بتن
  • عایق حرارتی
  • استحكام بالا
  • طول عمر بالا
  • اجرای سریع و صرفه جویی در زمان
  • به راحتی تمیز می شود
  • زیبایی ظاهری (بسته به مكان های مورد استفاده زیبا می شود )
  • مقاومت بالا در برابر آتش و حرارت
  • سطح آن به هیچ وجه لیز نبوده و لغزشی وجود ندارد.
  • سایش كم و مقاوم در برابر خط و خش
  • كاهش در هزینه ی تعمیر و نگهداری

انواع كفپوش پلی اورتان

كفپوش های پلی اورتان به دلیل سختی و مقاومت بالا در مراكز و اماكن متنوع و زیادی كاربرد دارد .

كف پوش پلی اورتان سه بعدی

در منازل و در قسمت حمام و در استخرها و مراكز تفریحی و… می تواند كاربرد داشته باشد به این ترتیب كه ابتدا در چند لایه پلی اورتان شفاف را اجرا می كنند و سپس بر روی آن برچسب استیكر را می چسبانند و این لایه باعث سه بعدی شدن كفپوش ما می شود.

كف پوش پلی اورتان مراكز صنعتی

می توانیم از این كفپوش ها برای مكان های صنعتی استفاده كرد. چرا كه به گونه ای ساخته شده كه در برابر فشار های ناشی از بار دستگاه ها و ماشین آلات و بسیاری از مواد شیمیایی مقاومت بالایی داشته و اجرای بدون درز آن و سطح صافی كه به ما می دهد به راحتی تمیز و شسته می شود.

كفپوش پلی اورتان ساختمانی

یكی از مكان هایی كه می توان از آن به صورت گسترده استفاده كرد در ساختمان های مسكونی می باشد.می توان با استفاده از این رنگ و اساتید مجرب ، كفپوش های طرح دار و دكوراتیو را در كفپوش منازل و اماكن تجاری و اداری استفاده كرد كه سطحی شفاف دارد و به راحتی تمیز شده و به ساختمان ، زیبایی خاصی را می بخشد. و در برابر عوامل مختلف از جمله رفت و آمد های زیاد و مواد شوینده و … مقاومت و دوام زیادی دارد.

حتما مطالعه کنید
نکاتی در مورد انتخاب دیوار پوش 

 كفپوش پلی اورتان آنتی باكتریال

این نوع كفپوش مخصوص مكان های بهداشتی از جمله بیمارستان ها ، درمانگاه ها ، كارخانجات دارو سازی ، كارخانجات تولید مواد غذایی و …  است و در این مكان ها اجرا می شود. چرا كه از تولید میكروب و باكتری جلوگیری می كند واجازه ی رشد به آنها نمی دهد .

كفپوش پلی اورتان ضد اسید

در كارخانجات صنعتی و آزمایشگاه ها كه با اسید  و مواد شیمیایی سر و كار دارند قابل اجرا می باشد.

كفپوش پلی اورتان ضد جرقه

در صنایع مهمات سازی ، كارخانجات تولید دستگاه های حساس الكترونیكی كاربرد دارد. این نوع كفپوش ضد الكتریسیته ی ساكن است و از خود جرقه تولید نمی كند .

كفپوش پلی اورتان مخصوص سالن ورزشی

با توجه به سرعت عمل در مكان های ورزشی ، این كفپوش مانع لیز خوردن و لغزش می شود. و هم چنین قابل انعطاف بوده و در هنگام زمین خوردن ورزشكاران ، افراد آسیب نمی بینند. هم چنین بازتاب نور ندارد. هم چنین سكوهای تماشاگران را نیز می توان با این كفپوش ، پوشاند.

كفپوش پلی اورتان در اماكن روباز

این كفپوش در برابر اشعه ی ماوراء بنفش خورشید مقاومت دارد و نور خورشید باعث خرابی آن نمی شود . لذا می توان از آن در اماكن روباز استفاده كرد

  • انبار های روباز
  • سكوی تماشاگران در استادیوم های فوتبال
  • خطوط عابر پیاده
  • مسیرهای مخصوص دوچرخه سواری در سطح شهر
  • پاركینگ های رو باز
  • استخر های روباز

كفپوش پلی اورتان مخصوص پاركینگ و فرودگاه

از خصوصیات بارز این نوع از كفپوش ، مقاومت فشاری بالا می باشد. در این مكان ها با توجه به تردد وسایل سنگین ،  می تواند به خوبی این فشارها را تحمل كند . ریختن روغن و … تاثیری روی آنها ندارد. و به دلیل سطح صاف و درخشنده ، به راحتی تمیز می شود.

كفپوش پلی اورتان مخصوص پاركینگ و فرودگاه

كلام پایانی

با توجه به خصوصیات این كفپوش ، می توانیم با خیال راحت و صرف هزینه ی مناسب ، ضمن سرعت عمل بالا در اجرای آن ، از یك كفپوش مطمئن و مناسب با دوام و طول عمر بالا برخور دار شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره و تماس مستقیم