بلاگ

نحوه ی نور پردازی اتاق خواب

نحوه ی نور پردازی اتاق خواب

نحوه ی نور پردازی اتاق خواب تحت شراط مختلف متفاوت می باشد.زمانی كه صحبت از دكوراسیون داخلی به میان می آید ، ناخود آگاه اولین چیزی كه به ذهن ما خطور می كند ، نور پردازی است بله نور پردازی یكی از اركان دكوراسیون داخلی می باشد و از اهمیت ویژه ای برخوردار است لذا هر چقدر از این جهت وقت ، هزینه و انرژی بگذاریم ارزشش را دارد.

 نور طبیعی یك نعمت خدادادی است كه ما در نور پردازی های خود باید بیشترین بهره را از آن ببریم. استفاده ی حد اكثری از نور طبیعی باعث صرفه جویی در هزینه و منابع دیگر می شود. پس ما در درجه ی اول ، استفاده از نور خورشید را در نظر می گیریم .

از آنجایی كه بعضی از مكان ها به علت جهت قرار گیری آنها كمتر ازنور طبیعی بهره می گیرند و یا اینكه ما در شب به هیچ وجه نور طبیعی نداریم . در این زمان ، بهترین حالت استفاده از نور مصنوعی می باشد. پس همانطور كه استفاده از نور روز مهم است ، به همان میزان استفاده از نور مصنوعی در شب نیز حائز اهمیت است.

 

نحوه ی نور پردازی اتاق خواب

اهمیت نورپردازی منزل در دكوراسیون داخلی

نور طبیعی ، همانطور كه از نامش پیداست از نور خورشید سر چشمه می گیرد ، بنابراین سرشار از زندگی ، انرژی و پویایی است كافی است شما در زیر نور ملایم خورشید در بالكن منزلتان به طبیعت نگاه كنید قطعا خستگی از تنتان بیرون رفته و انرژی مثبتی جایگزین آن خواهد شد. لذا هنر ما در این است كه برای منزل و محل كارو مكان استراحت خود ، نور پردازی را انتخاب كنیم كه به همین میزان خستگی ما را برطرف كرده و انرژی زیادی به ما بدهد. و ما را برای یك روز كاری دیگر آماده ، سر حال و شاداب كند.

حتما مطالعه کنید
سقف کشسان و مزایا و معایب آن

 مهم بودن نور پردازی اتاق خواب

از جمله مكان هایی كه نور پردازی مناسب آن از اهمیت بسیار بالایی برخور دار است ، نور پردازی اتاق خواب می باشد .

نحوه ی نور پردازی اتاق خواب در ایجاد آرامش شما برای داشتن خواب راحت بسیار مهم می باشد.اتاق خواب مكانی است كه ما قرار است در آن جا به راحتی به خواب رفته در آنجا تمدید اعصاب كنیم و صبح با انرژی بالا ، یك روز پر كاری را آغاز كنیم.

 

 مهم بودن نور پردازی اتاق خواب

انواع نور پردازی اتاق خواب

از آنجایی كه ما در اتاق خواب علاوه برخوابیدن و استراحت ، ممكن است از آن به عنوان اتاق كار و یا مطالعه استفاده كنیم لذا باید اتاق را در چند لایه نور پدازی كنیم.

استفاده از دیوار کناف برای قسمتی از دیوار اتاق خواب و نورپردازی آن و یا استفاده از نورپردازی در سقف کاذب اتاق خواب یکی از روش های ایجاد نورپردازی جذاب در اتاق خواب می باشد.

  • نور پردازی عمومی اتاق خواب

در حالت كلی ما باید یك نور عمومی و یا محیطی در اتاق داشته باشیم این نورپردازی برای استفاده ی كلی ، مثل رفت و آمد در اتاق برای برداشتن چیزی و … انجام می شود اینكه به طور كلی اتاق نور داشته باشد.از منابع این نور می توان به نور های سقفی ( لوستر ، چراغ سقفی و هالوژن ) اشاره كرد.

از آنجا كه اتاق خواب برای استراحت می باشد لذا از نور سفید یا مهتاب نباید استفاده كرد و یا اگر استفاده می كنیم باید در قسمت های بالایی لوستر نصب شود و نور آنها مستقیم نباشد. چرا كه این نورها تندو تیز است و موجب بی خوابی و بی قراری می شود . اما استفاده از نور آفتاب مناسب اتاق خواب می باشد

  • نور پردازی كاری اتاق خواب

ما معمولا از اتاق خواب به عنوان اتاق مطالعه نیز استفاده می كنیم. لذا لازم است كه از نور كاری برای روی میز مطالعه و یا بالای آن ،  روی دیوار بهره ببریم.این نور برعكس نور عمومی ، باید نور سفید یا مهتاب باشد. چرا كه نور آنها شدید است و باعث می شود خواب به سراغ شما نیاید.

  • نور پردازی تاكیدی اتاق خواب

همیشه از نور تاكیدی در اتاق خوابتان استفاده كنید. این نور پردازی برای تاكید روی یك دیوار ، یك تابلو و یا یك شیئ خاص صورت می گیرد.

حتما مطالعه کنید
دیوار پوش ترمووال

بهترین دیواری كه می توانید از نور تاكیدی برای آن استفاده كنید ، دیوار پشت تخت شما می باشد.شما می توانید در این قسمت از كاغذ دیواری خاصی با یك رنگ گرم یا از یك تابلوی زیبا و یا یك المان خاص استفاده كنید و توسط نور پردازی تاكیدی جلوه ی دوچندانی به آنها بدهید . بهتر است كه این نور ها را نیز از رنگ سفید انتخاب كنید.

  • نور پردازی آرایشی اتاق خواب

معمولا در اتاق خواب میز مخصوص آرایش نیز وجود دارد. شما باید نور ویژه ای برای این میز روی دیوار و بالاسر میز در نظر بگیرید این نور باید به حدی باشد كه سایه ها را از بین ببرد و آرایش كاملا واضح و واقعی به نظر برسد. در این قسمت نیز باید از نور سفید یا مهتاب بهره ببرید.

انواع نور پردازی اتاق خواب

 

منابع روشنایی نور پردازی اتاق خواب

  • چراغ های سقفی

این منبع روشنایی از نوع نور پردازی عمومی یا محیطی می باشد . همان طور كه از اسمش پیدا است روی سقف و در محل لوستر نصب می شود. نور این منبع از نوع آفتاب باید باشد و اصولا نور عمومی نباید مستفیم به ما برسد بلكه باید یا به سمت بالا بوده و یا منبع نور،  درون یك حباب قرار گیرد تا به این شكل نور ملایمی به ما برسد. و موجب ناخوابی ما نشود.

  • لوستر

از دیگر منابع نور عمومی می باشد . نوع لوستر اتاق خواب باید با پذیرایی متفاوت باشد. باید لوستری برای  اتاق خواب انتخاب كنیم كه نور آن مستقیم به سمت ما نباشد . یا به سمت بالا و یا منبع نور آن درون یك فضای بسته ( حباب ) قرار بگیرد تا نور مناسب و ملایمی به ما برسد.

  • هالوژن

هالوژن ها نیز جزء منابع نور پردازی عمومی است هالوژن ها را نیز باید با روكش مات تهیه كنیم و عمدتا از نور آفتاب در آنها بهره ببریم.

  • چراغ های آویز

چراغ های آویز از منابع نوری بسیار زیبایی هستند وجلوه ی ویژه ای به اتاق خواب ما می دهند. اگر ما عادت داریم كه قبل از خواب كمی مطالعه كنیم ، چراغ های آویز در  بالای  سر و در كنار تخت می تواند گزینه ی بسیار خوبی باشد.و یا می تواند این چراغ ها بالای میز مطالعه و به عنوان نور كاری مورد استفاده قرار بگیرد.

  • لامپ های خطی

این لامپ ها همانطور كه از نامش پیداست به صورت خطی و یا میله ای می باشد كه روی دیوار نصب می شود و می توان از آن به عنوان نور تاكیدی استفاده كرد.

  • آباژور

آباژور ها بسیار محبوب هستند و از گذشته در اتاق خواب مورد استفاده قرار می گرفته است . می توان از آباژور در كنار تخت و بالای سر ، برای مطالعه استفاده كرد.

حتما مطالعه کنید
آشنایی با دیـوارپوش آکوستیک

سخن پایانی

همان طور كه گفته شد نور پردازی اتاق خواب به دلیل اینكه محل استراحت و تجدید قوا می باشد از اهمیت ویژه ای برخوردار است لذا باید در آن دقت و حساسیت لازم را داشته باشیم . ما از هر منبع نوری و وسایل روشنایی كه استفاده می كنیم می توانیم آنها را با سبك دكوراسیون داخلی خود مطابقت دهیم . و برای این كار بهتر است كه با یك طراح مشورت های لازم را انجام دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره و تماس مستقیم