بلاگ

نمای سنگی ساختمان

نمای سنگی ساختمان

انسان، اولین و در دسترس ترین چیزی كه در اختیار داشت ، سنگ بود . آنها با سنگ خانه می ساختند ، با آن شكار می كردند و… . با گذشت زمان بشر آهن را كشف كرد و با ساخت ابزار های آهنی موفق شد كه سنگ را تراش دهد و به آن فرم دهد و از آن برای ساختن خانه و بناهای تاریخی مانند اهرام ثلاثه ی مصر استفاده كند .

پس از كشف معادن سنگ و پی بردن به وجود سنگ های زیبا انسان به ساخت ابزار هایی روی آورد كه بتواند روی آنها را صیقل دهد تا زیبایی آنها آشكار شود و از آنها برای زیبا سازی نمای ساختمان ها استفاده كند.

سنگ چیست ؟

شاید بتوان گفت كه سنگ فراوان ترین و پركار برد ترین ماده در طبیعت است . سنگ ها از تركیب دو یا چند كانی به وجود می آیند و عنصر اصلی آن ها سیلیس می باشد. سنگ های طبیعی به سه دسته تقسیم می شود:

  1. سنگ های آذرین
  2. سنگ های رسوبی
  3. سنگ های دگرگون

نمای سنگی ساختمان

سنگ های آذرین

سنگ های آذرین ، از سرد شدن مواد مذاب آتشفشان ها (ماگما ) به وجود می آیند كه هر چه سریع تر سرد شوند  دانه بندی آن ها ریزتر و كیفیت آن بالاتر می رود . مواد مذابی كه از دهانه ی آتشفشان بیرون می آید و در سطح زمین جاری می شود ، زودتر سرد می شود. بنابراین كیفیت بهتری دارد.از خصوصیات سنگ های آذرین محكم بودن و دوام بالای آنها را می توان ذكر كرد . سنگ گرانیت از نوع آذرین می باشد.

سنگ های رسوبی

رودها و رودخانه ها در مسیر خود انواع سنگ ها و مواد ریز و درشت و گل و لای را با خود به سمت دریاها می برند و در آستانه ی دریاها این مواد روی هم انباشته شده و پس از گذشت میلیون ها سال فشرده گشته و تبدیل به سنگ می شوند. كه به آن ها سنگ های رسوبی گفته می شود. سنگ تراورتن را می توان به عنوان سنگ رسوبی نام برد.

سنگ های دگر گون

سنگ هایی هستند كه بر اثر شرایط فیزیكی و شیمیایی از شكلی به شكل دیگر تغییر می كنند. سنگ های دگرگون می توانند از سنگ های آذرین و رسوبی باشند. سنگ مرمریت را می توان از این نوع نام برد.

حتما مطالعه کنید
سقف کاذب pvc  چیست؟

حالا كه شما به طور خیلی مختصر با طرز به وجود آمدن انواع سنگ های طبیعی آشنا شدید به سراغ بحث اصلی ، كه نمای سنگی ساختمان است می رویم :

چرا نمای سنگی ؟

انسان طالب زیبایی است همان طور كه ما به ظاهر خود همیشه توجه داریم و سعی می كنیم ظاهری آراسته داشته باشیم ، دوست داریم محل زندگی  نیز زیبا باشد ، از جمله نمای ساختمان !

لذا مهم است كه ما برای نمای ساختمان  از مصالحی استفاده كنیم كه با دوام ، زیبا و مقاوم در برابر عوامل جوی مانند باد ، باران ، سرما و گرما باشد . فرسایش پیدا نكند و دود و آلودگی را كمتر به خود جذب كند ، لذا نمای سنگی می تواند بهترین گزینه برای رسیدن به این خواسته ها باشد.

انواع سنگ نما

از جمله ی پركاربردترین سنگ ها برای نمای ساختمان ، می توان به موارد زیر اشاره كرد:

  1. سنگ گرانیت : سنگ های گرانیت از جمله سنگ های آذرین می باشد. این نوع سنگ كاربرد فراوانی در نمای ساختمان دارد . از خصوصیات سنگ گرانیت می توان به مقاومت بالای آن در برابر عوامل جوی و فرسایش بسیار كم و طول عمر زیاد آن اشاره نمود. سنگ های گرانیت بسیار متراكم هستند و به خاطر مواد تشكیل دهنده آن ، جذب آب بسیار كمی دارند. لذا آب باران را به خود جذب نمی كند ولی اگر از روش خیس ( دوغابی ) برای نصب آن استفاده می كنیم حتما باید از اسكوپ استفاده كنیم.هم چنین به دلیل سخت بودن آن ، انعطاف پذیری كمی دارد و لذا نمی توان ابزار خاصی را روی آن اجرا كرد و به آن فرم داد .

از این سنگ به دلیل تحمل بالا در برابر سایش ، دركف اماكن عمومی مانند مترو و ادارات ، فراوان استفاده می شود.

  1. سنگ تراورتن : این سنگ ازنوع رسوبی بوده و انعطاف بالایی دارد بنابراین به راحتی می توان انواع ابزارها را روی آن پیاده كرد . لذا از این جهت این سنگ بسیار مورد علاقه ی طراحان نما و مهندسین می باشد. سنگ تراورتن به دلیل خلل و فرجی كه دارد جذب آب خوبی داشته ، لذا اگر به صورت دوغابی نصب شود می توان از اسكوپ استفاده نكرد ( یادمان باشد كه بهترین حالت ، استفاده از اسكوپ برای تمامی سنگهای نما می باشد ) اما به خاطر سطح سوراخ دار این نوع سنگ ، باید در قسمت بیرونی سنگ( سطح ساب خورده و صیقلی شده ) حتما از رزین استفاده شود تا هم این خلل و فرج پر شود و آب باران را به خود جذب نكند و هم اینكه عمر سنگ در برابر عوامل جوی زیاد شود.
حتما مطالعه کنید
انواع اتصالات برای اجرای کناف

سنگ های تراورتن بیشتر در طیف رنگی قهوه ای می باشد. هرچقدر رنگ روشن تر شود نشان دهنده ی كیفیت بهتر و قیمت گرانتر است. تراور تن سفید هم داریم كه باعث می شود نمای ساختمان بسیار زیبا شود.

  1. سنگ مرمر: این سنگ ها به رنگ سفید بوده و آهكی می باشد و در گذشته از آن در نمای ساختمان ها زیاد استفاده می شد . این سنگ ها مقاومت و طول عمر خوبی دارند.
  2. سنگ مرمریت : سنگ های مرمریت از سنگ های دگر گون و بسیار زیبا بوده و ابزار خور بسیار بالایی دارد اما به دلیل مقاومت كم آنها در برابر عوامل جوی ، این نوع سنگ در نمای داخلی ساختمان ، مانند مساجد و اماكن مقدس و … استفاده می شود.
  3. سنگ مصنوعی : از آنجایی كه پروسه ی تهیه ی سنگ های طبیعی گران تمام می شود . و اینكه طرح ها و رنگ های آنها جوابگوی نیاز طراحان نبوده ، لذا مهندسان به فكر ساختن سنگ مصنوعی افتادند تا با ایجاد تنوع  طرح و رنگ بی نهایت بتوانند این خلاء را پر كنند.این سنگ ها با توجه به شرایط جوی منطقه می توانند دارای تركیباتی باشند تا ضمن زیبایی بتوانند دوام و طول عمر بالایی نیزداشته باشند.

انواع سنگ نما

انواع سبك های نمای سنگی

  • نمای كلاسیك
  • نمای رومی
  • مدرن
  • تركیبی
  1. آجر و سنگ
  2. چوب و سنگ
  3. شیشه و سنگ

روش های اجرای نمای سنگی

  • روش دوغابی : همانطور كه از اسم آن پیدا است در این روش از دوغاب ماسه سیمان ( ملات شل ) برای چسباندن سنگ استفاده می شود . پس از قراردادن سنگ ، پشت آن دوغاب ریخته وشیره ی دوغاب جذب سنگ می شود و موجب چسبیدن و محكم شدن سنگ به ملات می شود. در زمان ریختن دوغاب ، برای اینكه سنگ حركت نكند ، به وسیله ی تكه های كوچك سنك و چسب مخصوص ( 123) سنگ جدید را به سنگ  ردیف پایینی محكم می كنند. در این روش بهتر است از اسكوپ استفاده شود تا سنگها در اثر مرور زمان و تاثیر عوامل جوی ، نریزد. این روش متداولترین نوع اجرای نمای سنگی می باشد. از معایب آن می توان به سنگین شدن وزن ساختمان ، سرعت پایین ، عدم اجرای آن در هوای خیلی گرم وخیلی سرد اشاره كرد.
  • روش خشك : در این روش از دوغاب استفاده نمی شود . در این روش ابتدا با شاسی كشی ، زیر سازی لازم را انجام می دهند و سپس سنگها را با ابزار های مخصوص به شاسی وصل می كنند. از مزایای این روش می توان به سرعت بالای اجرای آن و جلوگیری از سنگین شدن ساختمان اشاره كرد.
حتما مطالعه کنید
دیوار آکوستیک

استفاده از اسكوپ در نمای سنگی ساختمان

سنگ نمای ساختمان بر اثر مرور زمان و تاثیر عوامل جوی ، زلزله و…  ممكن است سست شده و كنده شود . كه این مساله علاوه بر زشت كردن نمای ساختمان ، خطر جانی  برای رهگذران می تواند داشته باشد. لذا برای بالا بردن چسبندگی سنگ به دوغاب و عدم ریزش سنگ ، از روش اسكوپ زدن استفاده می شود . به این ترتیب كه در پشت سنگ ها شیار های زاویه داری را ایجاد می كنند و سپس ابزار اسكوپ را داخل آنها قرار می دهند  .این ابزار در داخل ملات گیر كرده و سنگ را با ملات درگیر میكند و سنگ به هیچ وجه ریزش نمی كند.

روشهای اسكوپ كردن سنگ نمای ساختمان

  1. اسكوپ با سیم گالوانیزه ( ضد زنگ )
  2. اسكوپ با چنگك های مخصوص
  3. اسكوپ با لقمه سنگی

مزایای نمای سنگی ساختمان

  • مقاومت بالا
  • تنوع رنگ و طرح
  • ظاهر زیبا
  • مقاوم در برابر آتش

معایب نمای سنگی ساختمان

  • هزینه ی بالا
  • سرعت پایین
  • جذب آلودگی و سیاهی
  • عدم اجرا در سرما ی زیاد
  • عدم اجرا در گرمای زیاد

سخن پایانی

باید بپذیریم كه استفاده از سنگ برای نمای ساختمان نمی تواند همیشه زیبا باشد . زیبایی آن بستگی به یك سری عوامل دارد . از جمله ی این عوامل می توانیم به اقلیم منطقه ، آداب و رسوم ، مذهب و … اشاره كرد . به عنوان مثال سبك نمای  یك مسجد باید به گونه ای باشد كه شما بدون نگاه به گنبد و گلدسته متوجه شوید كه این مكان ، مذهبی است .  كه این كار می تواند توسط طراحان با تجربه و حرفه ای صورت پذیرد. به این ترتیب امیدواریم كه بتوانیم از این نعمت خدادادی و ثروت ملی به خوبی و درست استفاده كنیم.

اگر برای تغییر دکوراسیون داخلی منزل خود نیاز به مشاوره دارید ما به شما شرکت شهام دیزاین را معرفی می کنیم.این شرکت با سابقه طولانی در زمینه انواع دیوار پوش ام دی اف ،و پی وی سی ، انواع پارکت لمینت ، انواع سقف کاذب و …. فعالیت دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره و تماس مستقیم