بلاگ

7 عنصر طراحی داخلی و نحوه استفاده از آنها

7 عنصر طراحی داخلی

هنگامی که به 7 عنصر طراحی داخلی فکر می کنید ، کلماتی مانند خلاقیت و ذوق بلافاصله به ذهن خطور می کنند. طراحان داخلی حرفه ای معمولاً براساس اصول و عناصر خاص طراحی داخلی ، مجموعه ای از “قوانین” غیررسمی را بکار می‌برند.

این عناصر طراحی داخلی شامل فضا ، خط ، فرم ها ، نور ، رنگ ، بافت و الگو است. و متعادل نگه داشتن آنها ، کلید ایجاد فضای داخلی زیبا است.

برای شروع ، یک طراح داخلی فضا را با توجه به این عناصر طراحی داخلی ارزیابی می کند و سپس از آنها برای پنهان سازی یا ارتقا ویژگی ها و نقص های مختلف فضا استفاده می کند. هفت عنصر زیر همیشه باید در ایجاد هر فضای داخلی در نظر گرفته شوند.

فضای طراحی داخلی

فضا یک مفهوم اساسی برای فهمیدن است ، اطمینان حاصل کنید که برای استفاده از آنچه در دسترس شما است ، بهترین تجهیزات را دارید. “فضای” موجود معمولاً به راحتی قابل تغییر نیست (اگرچه گاهی ممکن است یک طراح این کار را انجام دهد) ، بنابراین شما باید با آنچه در مرزهای فیزیکی خانه وجود دارد، کار کنید.

فضا را می توان به دو دسته تقسیم کرد: فضای مثبت و منفی. فضای مثبت فضای حاوی اشیا است ، در حالی که فضای منفی فضای باز / خالی است (شامل هر فضای بین اشیا). ایجاد تعادل بین فضای منفی و مثبت یک اتاق برای جلوگیری از ازدحام بیش از حد یا در انتهای دیگر طیف ، ضروری است.

خطوط  طراحی

خطوط افقی ، عمودی و پویا به شکل دادن به اتاق و هدایت چشم کمک می کنند. ایجاد خطوط با استفاده از وسایل اتاق و طراحی ساختاری می تواند هماهنگی ، وحدت و کنتراست ایجاد کند. خطوط افقی ، حس ثبات ، رسمیت و کارایی را القا می‌کنند.

طراحان داخلی خطوط افقی را برجسته تر می کنند تا فضای اتاق را بزرگ تر و طولانی تر نشان دهند و چشم را به یک نقطه کانونی بکشند. اما مراقب باشید ، تأکید زیاد بر خطوط افقی فضا را خسته کننده و بی روح می‌کند.

حتما مطالعه کنید
نمایندگی کناف

خطوط عمودی ، ایجاد شده توسط ویژگی هایی مانند پنجره ها و درها ، احساس آزادی و قدرت را ایجاد می کنند. در سطح عملکردی ، تأکید بر خطوط عمودی اغلب توهم بلندتر بودن اتاق را ایجاد می کند.

خطوط عمودی

خطوط عمودی که اغلب برای استفاده در سالن غذاخوری، ورودی ها و دفاتر کار مناسب هستند باید عاقلانه در آن گنجانده شوند تا احساس ناراحتی در ساکنان ایجاد نشود.

خطوط پویا به خطوط مورب ، زیگزاگ یا منحنی گفته می شود. چنین خطوطی را می توان به عنوان مثال در پله ها یافت و انرژی و حرکت را تأمین کرد. با تحریک چشم ، خطوط پویا توجه ما را بیشتر به خود جلب می کنند.

با این حال ، تاکید زیاد بر خطوط پویا در یک اتاق باعث حواس پرتی می شود و بر خطوط افقی یا عمودی غلبه می کند. در حالت ایده آل ، طراحان داخلی با ترکیب خطوط مختلف تعادل برقرار می کنند.

فرم طراحی داخلی

فرم، شکل خانه و همچنین هر نوع اشیای داخل خانه است. به عبارت دیگر ، این مربوط به شکل فیزیکی هر چیزی است که سه بعدی باشد. فرم ها را می توان بصورت هندسی یا طبیعی توصیف کرد.

هندسی به خطوط سخت و لبه های مربع شکل گفته می شود ، که اغلب ساخته دست بشر است ، در حالی که طبیعی مربوط به اشکال ارگانیک تری است که به نظر می رسد توسط طبیعت ایجاد شده است.

مورد دیگری که باید در فرم مورد توجه قرار گیرد ، نسبت و مقیاس اتاق نسبت به اشیا قرار گرفته در آن است. افزودن اشکال از اشکال مشابه می تواند هماهنگی و تعادل ایجاد کند ، در حالی که افزودن بیش از حد اشکال متفاوت می تواند نتیجه گیج کننده ای داشته باشد.

نورپردازی طراحی داخلی

نور طبیعی یا ساخته دست بشر جنبه حیاتی هر فضایی است. بدون آن ، سایر عناصر قادر به درخشش در تمام ظرفیت خود نخواهند بود. نور را می توان به دسته های نور وظیفه‌ای (هدف تعریف شده) ، نور لهجه ای (تأکید بر اشیا ) و نور حسی (افزودن محیط) تقسیم کرد.استفاده از سقف کاذب برای ایجاد نور پردازی زیبا و جذاب بسیار کار ساز خواهد بود.

حتما مطالعه کنید
سقف کاذب pvc  چیست؟

هنگام در نظر گرفتن روشنایی ، مهم است که به فعالیت هایی که در فضا انجام خواهد شد پرداخته شود. هم کیفیت و هم کمیت باید در اینجا ارزیابی شود.

نور طبیعی همیشه باید مورد توجه قرار گیرد و می توان آن را از طریق قرار دادن هوشمندانه درها ، پنجره ها و حتی آینه ها کنترل کرد. فراتر از هدف عملکردی خود ، نور توانایی تعیین حالت و جو یک فضا را هنگام تعریف رنگ ، خط و بافت دارد.

ترکیب رنگ در طراحی

رنگ، خود به تنهایی یک علم است و عنصر بسیار مهم دیگری است که طراحان داخلی بر آن تسلط دارند. رنگ توانایی ایجاد خلق و خو ، تعریف وحدت و تغییر درک از بزرگ یا کوچک بودن یک فضا را دارد.

روانشناسی رنگ را نباید دست کم گرفت و هر طراح داخلی ماهر از آن استفاده کامل می کند. رنگ می تواند خاطرات و احساسات را برانگیزد ، و پاسخ فیزیکی و روانی را در بدن ما تحریک کند.

به عنوان مثال ، رنگ های سبز و آبی باعث آرامش می‌شوند و برای اتاق خواب مناسب هستند ، در حالی که قرمز اشتها را تحریک می‌کند و بنابراین اغلب در آشپزخانه ها وجود دارد.

استفاده از دیوار کناف به خاطر تنوعی که در طرح و مدل دارد باعث زیباتر شدن دکوراسیون داخلی منزل میشود .

طراحان داخلی معمولاً رنگهای روشن تر را در فضاهای کوچکتر ترکیب می کنند تا توهم فضای بیشتری را ایجاد کنند. رنگ های تیره می توانند ابعادی قدرتمند به فضای بزرگتر بدهند.

بافت در عنصر طراحی داخلی

بافت به سطح یک شی یا پایان اشاره دارد. این 7 عنصر طراحی داخلی است که اغلب نادیده گرفته می شود ، اما واقعاً توانایی ایجاد یک بعد منحصر به فرد به اتاق را دارد.

حتما مطالعه کنید
كف پوش پلی اورتان

درست مانند مخلوط کردن رنگ و الگو ، یک طراح داخلی بافت ها را در یک فضا مخلوط می کند تا حس عمیق ظریف را ایجاد کند. براق، درشت، صاف….. از مبلمان گرفته تا لوازم جانبی گرفته تا پارچه ، بافت توانایی افزودن علاقه و جزئیات را دارد.

بافت به دو شکل وجود دارد – بافت بصری و بافت واقعی. بافت بصری به بافتی گفته می شود که توسط چشم درک می شود. به عبارت دیگر ، این برداشت از بافت است که فقط با مشاهده یک شی به دست می آید.

این اثر معمولاً به صورت الگو دیده می شود. بافت های واقعی یا لمسی قابل مشاهده هستند و دارای ویژگی های سه بعدی هستند. به عنوان مثال ، یک کوسن کرکی و رنگارنگ نه تنها با چشم بلکه با لمس نیز قابل ارزیابی است.

به طور کلی ، اگر احساس کمبود چیزی در اتاق وجود داشته باشد ، یک 7 عنصر طراحی داخلی خوب می تواند تشخیص دهد که این امر به دلیل کمبود بافت است.

الگوی طراحی

الگو کاربردی مشابه با بافت دارد زیرا می تواند جذابیت بیشتری برای اتاق ایجاد کند. الگو با استفاده از یک طرح تکراری ایجاد می شود و می توان آن را در کاغذ دیواری ، وسایل نرم ، فرش و پارچه مشاهده کرد.

الگوها انواع مختلفی دارند ، مانند راه راه ، هندسی ، نقاشی ، ارگانیک. هنگام اجرای الگو ، بهتر است ابتدا اندازه و سبک اتاق را در نظر بگیرید. الگوهای پیچیده ای که از رنگ ها و خطوط متضاد تشکیل شده اند می توانند فضای اتاق را زنده کنند ، با این حال بهتر است به صورت دیوار مشخص استفاده شوند.

الگوها در مقیاس بزرگ می توانند در یک فضای بزرگ شکوفا شوند و به یک کانون متمایز از اتاق تبدیل شوند.

طراحی داخلی یک مهارت و هنری است که باعث افزایش فضا و کیفیت زندگی شما می شود. استفاده از یک طراح حرفه‌ای سطح این تجربه را بالا می برد و خانه شما را به خانه‌ای رویایی تبدیل می کند. برای تحقق رویای خود با تیم شهام دیزاین تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره و تماس مستقیم