بلاگ

دیوار آکوستیک

دیوار آکوستیک

دیوار آکوستیک ، راه حل تمام مشکلات شما در یک محیط پر سر و صدا ، با عبور و مرور وسایل نقلیه زیاد و نزدیک فرودگاه یا راه آهن میباشد. دیوار آکوستیک ، مانند یک سد در برابر تمام آلودگی های صوتی ، عمل می کند . خانه هایی که از این دیوار برخور دارند ، بنابراین از آن ها در برابر سر و صدا های مزاحم ، محافظت می شود.

مزاحمت صدا ، نگران کننده است و باعث ناراحتی و درگیری می شود. ناراحتی های زیادی ناشی از ایجاد صدا ها از طریق دیوار است. گفتگو ، قدم ها یا موسیقی ، نمونه هایی از آن است.  نحوه اعمال آکوستیک بر روی دیوار را برای شما بیان می کنیم.

شما می توانید به روش های مختلف یک اتاق را از نظر صوتی مجهز و جدا کنید . مناسب ترین اقدامات برای محدود کردن مزاحمت چیست؟

بستگی به نوع مزاحمت صدا دارد. در اصل ، دو نوع سر و صدا وجود دارد که می تواند باعث ایجاد صدای مزاحم شود: سر و صدای موجود در هوا و صدای تماس. در مزاحمت های صوتی ، در بیشتر موارد ترکیبی از دو نوع صدا وجود دارد :

۱- مبارزه با سر و صدای موجود در هوا

سر و صدای موجود در هوا ، به دلیل ارتعاشات صوتی است که بیشتر هم از طریق هوا منتقل می شود. این ها اغلب ترک یا سوراخ های کوچکی هستند که می توانند منجر به مزاحمت صدا شوند. صدا های موجود در هوا همچنین می توانند باعث لرزش دیوارها و سقف ها نیز شوند.

مثال : صدا های صوتی ، صدای باد. بهترین راه برای مقابله با مزاحمت های صوتی ناشی از سر و صدای موجود در هوا ، استفاده از مواد جاذب صدا ، مثل عایق صدا است.

۲- تماس سر و صدا

مزاحمت ناشی از سر و صدای اجزایی است که در تماس قرار می گیرند و شروع به لرزش می کنند. به عنوان مثال به برخورد پاشنه کفش روی کاشی یا سر و صدایی که با جابجایی مبلمان روی زمین تولید می شود ، فکر کنید. زمین به صورت لرزشی تنظیم شده و امواج صوتی ایجاد شده توسط این امر می توانند به بقیه ساختمان نیز گسترش پیدا کنند و در نتیجه این صدا ها ، باعث مزاحمت برای تمام افراد ساکن در آن محل می شود. با استفاده از جداسازی ارتعاش ، می توان از این نوع مزاحمت های صوتی جلوگیری کرد.

حتما مطالعه کنید
هنگام خرید پرده برای خانه به چه نکاتی توجه کنیم

امکانات دیوار آکوستیک صوتی

در بیشتر موارد ، می توان دیوار را با قرار دادن یک پارتیشن ، با عایق بندی که به صورت صوتی از دیوار جدا می شود ، عایق بندی کرد. این روش توصیه شده برای دیوارهای سنگی با ضخامت طبیعی است. اگر این نیز یک دیواره نازک با جرم کم باشد ، تشک های عایق جذب صدا می توانند موثر باشند.

این حصیر ها چگالی بالایی دارند و جرم کافی به دیواره می دهند که به طور موثر صدا را جذب می کننو. همچنین می توانید ساندویچ پانل هایی را خریداری کنید که از قبل با مواد جاذب صدا تهیه شده اند:

۱- ضد پارتیشن جذب صدا

اگر آلودگی صوتی همسایگان یا بالعکس را تجربه کردید ، تهیه ضد پارتیشن عایق صدا توصیه می شود. هنگام نصب پارتیشن ، مهم است که قاب آن مستقیماً به دیوار متصل نباشد. ارتعاشات هنوز هم می توانند از طریق این قاب به سمت دیوار حرکت کنند و صدا ایجاد کنند.

بنابراین پارتیشن ، باید از نظر صوتی جدا شود. شما می توانید بسته های ویژه ای را برای علاقه مندان به DIY خریداری کنید. با استفاده از این بسته بندی ها ، می توان یک دیوار داخلی جاذب صدا ایجاد کرد که تا حد ممکن شل باشد.

۲- پارتیشن جذب صدا

اگر می خواهید دو اتاق را با پارتیشن جذب صدا جدا کنید ، می توانید صفحات جاذب صدا (صفحات dB gyproc) را انتخاب کنید. بهترین راه حل ساخت یک دیوار دو جداره ، عایق بندی در وسط آن است.

در چنین دیواری ، دو اسکلت از نظر صوتی از هم جدا شده اند. درجه عایق صدا به ضخامت عایق و تعداد صفحات gyproc که اعمال می کنید بستگی دارد. با این کار می توانید سر و صدای زیادی را مهار و متوقف کنید.

• مدل‌ های پنل عایق صوتی (آکوستیک)

فوم های صاف: از این فوم ها به دلیل داشن سطحی صاف و یکنواخت ، اغلب به عنوان پایه ای برای قرارگیری عایق های صوتی دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. نصب آن ها آسان است و بیشتر برای فضا های داخلی که برای مانع شدن از عبور صدا های خارجی به داخل استفاده می شود ، به ضخامت آن ها افزوده می شود.

حتما مطالعه کنید
نحوه ی نور پردازی نمای ساختمان

فوم های شانه تخم مرغی

این فوم ها به دلیل داشتن هرم هایی با چهار وجه در که کنار یکدیگر ، از جذب صوت بالایی برخوردار هستند و امکان انعکاس صدا را تا حد امکان، کاهش می دهند که به دلیل داشتن ظاهری شبیه به شانه تخم مرغ ، به این نام معروف شده اند.

فوم های وج یا منشوری

این ها خاصیت بالایی در جذب صدا دارند. البته گاهی اوقات به دلیل ظاهرشان ، از آن ها علاوه بر عایق صوتی ، برای دکوراسیون فضا هم استفاده می شود. یکی از نکات مهم در این فوم ها جهت گیری آن ها است. مثلا اگر امواج صوت افقی باشند ، باید حتما فوم را به صورت عمودی نصب کنید و بالعکس ، در غیر این صورت دچار مشکل می شوید.

فوم های ترکیبی: این فوم ها از ترکیب فوم های دیگر ساخته و ارائه داده شده اند که می توانند تا حد بسیار بالایی از انتقال صدا جلوگیری کنند. فوم های ترکیبی به نام فوم دیفیوزر هم شناخته می شوند. از این فوم ها بیشتر در استودیو های موسیقی و سالن های بزرگ استفاده می شود.

از دیوار کناف هم می توانید در این زمینه استفاده کنید .

• دیوار آکوستیک در زیر قاب های فلزی:

برای دستیابی به عایق صوتی بر روی دیوار ، نصب عایق الیافی در زیر چارچوب فلزی کافی است که به عنوان پشتیبان جهت (تخته گچ استاندارد یا عملکرد صوتی بالا) عمل نهایی کند. انتخاب ضخامت با توجه به هدفی مطلوب و فضایی که ممکن است در خانه آپارتمان مجاور شما اختصاص داده شود یا نشود ، انجام می شود.

عایق بندی دیوار ها با عایق حرارتی صوتی تحت یک چارچوب فلزی ، این مزیت را دارد که می توان هنگام نصب راه های خروجی جدید بر روی دیوارها ، مجاری الکتریکی بین عایق و چارچوب را بدون آسیب رساندن به عایق عبور داد.

به همین دلیل ، لازم است مواد عایق را که در طول کار عایق بندی روی دیوارهای مهمانی خود استفاده خواهید کرد ، انتخاب کنید. شما می توانید به طور کامل از آکوستیک استفاده کنید و همچنان از عایق حرارتی خوبی ، بهره مند شوید.

حتما مطالعه کنید
قرنیز ام دی اف

اگر نیاز به اطلاعات در مورد سقف کاذب هم داشتید این مطلب را هم مطالعه کنید .

دو جداره با ضخامت های مختلف

دو جداره در برابر آلودگی صوتی موثر است. با وجود دو جداره ، صدا به یک طرف دیواره برخورد می کند و به لطف عایق بندی که به عنوان میراگر عمل می کند ، نیروی ارتعاشات صدا کاهش می یابد.

نشت صدا

اگر قصد استفاده از دیوار و یا سقف آکوستیک را دارید ، عاقلانه است که به دقت تحقیق کنید که آیا صدا ها نمی توانند از طریق کانال های دیگر مانند شبکه های هوا و مجاری تهویه پخش شوند. ترک درب و شکاف پنجره نیز می تواند باعث نشت صدا شود.

همچنین ترانزیت لوله ها را کنترل کنید زیرا به نشت هوا و آب مشهور هستند. غالباً ، نشت صدا را می توان به طور موثر با استفاده از خنک کننده هوا یا PUR مجهز کرد.

• مکان هایی که ممکن است نشت صدا رخ دهد :

اتصالات بین دیوار و کف ، دیوار و سقف ترانزیت لوله ها : لوله های آب ، کابل های برق ، لوله های فاضلاب و…
دیوارهای ضعیف متصل اتصالات نجاری دهانه های تهویه : پنجره ها ، درها ، دیوار ها ، هود ها و محل اتصال سقف

• دیوار آکوستیک را بهبود ببخشید:

ورقه های فوم صوتی ، معمولاً از نوعی کف نرم با پروفیل گل میخ ساخته می شوند. این صفحات بیش از هر چیز برای عملکرد بهتر آکوستیک در یک اتاق مناسب هستند و بنابراین برای جلوگیری از ایجاد مزاحمت از طرف همسایه ها کمتر مناسب هستند. صفحات ، بیشتر صدای متوسط و با فرکانس بالا را جذب می کنند و انعکاس صدای آزار دهنده را نیز جذب می کنند.

این صفحات اغلب در استودیو های موسیقی ، دفاتر ، کلاس ها ، اتاق جلسات ک کنفرانس ، استفاده می شود. صفحات را می توان به راحتی به دیوار ها یا سقف ها چسباند و یا می توان آن ها را به عنوان یک عنصر سست استفاده کرد.

آیا از صدا های گوش خراش و آزار دهنده ، که از پشت دیوار ها می شنوید خسته شده اید؟ امروزه ، در جهان ، تکنولوژی های فراوانی در حال شکوفایی و رشد هستند که هر کدام می توانند مشکلی را برای شما رفع کنند. یکی از این فناوری ها ، دیوار اکوستیک یا همان عایق صوتی است.

استفاده از دیوار پوش پی وی سی هم گزینه بسیار خوبی به عنوان عایق صدا میتواند باشد.

نصب دیوار آکوستیک

همان طور که گفته شد ، نصب این دیوار باعث رفع صدا های مزاحم ، در محل زندگی تان می شود‌. همچنین در مکان هایی چون استودیو های موسیقی ، که صدا های زیادی از آن ها به بیرون منتقل می یابد ، نصب دیوار آکوستیک موجب کم شدن و حتی جلوگیری کامل از بیرون رفت صدا می شود‌.

اگر اطلاعات زیادی در این مورد ندارید ، ما به شما شرکت شهام دیزاین با سابقه ای درخشان در نصب دیوار های اکوستیک را ، به شما پیشنهاد می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره و تماس مستقیم