بلاگشهام دیزاین

كرتین وال یا دیوار پرده ای چیست؟

كرتین وال یا دیوار پرده ای چیست؟

ساختمان سازی نیاز همیشگی بشر بوده ، هست و خواهد بود . و اهمیت ساخت وساز بر كسی پوشیده نیست . مجموعه ی چند ساختمان یك محله و مجموعه ی چند محله یك خیابان و مجموع چند خیابان تشكیل یك شهر را می دهند . لذا اجرای درست یك ساختمان منجر به ساخت یك شهر زیبا می شود. از مهمترین قسمت یك ساختمان ، ظاهر آن ،  یعنی نما است . ساخت یك نمای زیبا و هماهنگی آن با دیگر ساختمان ها نمای زیبایی به شهر ما می دهد.

نمای ساختمان در واقع شناسنامه ی آن می باشد . شما با دیدن نما می توانید پی ببرید كه این ساختمان چه كارایی دارد و به چه منظوری ساخته شده است. جنس مصالح به كار رفته در نما نیز بسیار اهمیت دارد در واقع نمای ساختمان مانند لباس برای انسان است و باید ضمن دوام و عمر طولانی ، ساختمان را از سرما و گرما ، با د و باران ، و دیگر عوامل محافظت كند.

كرتین وال

انواع نماهای ساختمان

از گذشته تا به حال نمای ساختمان ها مانند دیگر آیتم های ساختمانی ، تغییرات و پیشرفت های زیادی داشته است و مرتب شاهد نو آوری هایی در این زمینه هستیم.در اینجا به طور خلاصه به چند نوع از نماهای پر كاربرد ساختمانی اشاره می كنیم.

  • نمای سنگی : از قدیمی ترین نماها می باشد در گذشته سنگ را تراش می دادند و به دو منظور، هم به عنوان دیوار و هم به عنوان نما استفاده می شد. ولی با پیشرفت علم و ساخت ابزار تراش و صیقل سنگ ها ، نمای سنگی به شكل امروزی و در رنگ و طرح های متنوع در آمد.
  • نمای آجری : نماهای بسیار زیبای آجری با رنگ های متنوع و دلنشین از جمله قرمز ، نمای ساختمان ها را بسیار زیبا و دلنشین می كرد . كه امروزه مجددا رواج پیدا كرده است .
  • نمای كامپوزیت : از جمله نماهای امروزی و پیشرفته می توان به نمای كامپوزیت اشاره نمود . كه ضمن سبكی در برابر زلزله هم مقاوم می باشد و باعث سبكی سازه ی ساختمان می شود
حتما مطالعه کنید
بهترین نور پردازی راه پله

كرتین وال چیست؟

نمای ساختمان به منزله ی پوسته ی آن است و باید ضمن اینكه به ساختمان زیبایی را بدهد ، ساختمان را از عوامل مختلف جوی نیز محافظت كند. با پیشرفت علم ، تكنولوژی ساخت نمای ساختمان ها نیز پشرفت كرده و روز به روز شاهد نوآوری های فراوانی هستیم.

از جمله ی این نماهای پیشرفته وجدید ، می توان به نمای كرتین وال یا دیوار پرده ای اشاره كرد.

كرتین وال در واقع نوعی دیوار شیشه ای شیك و مدرن، حائل بین ساختمان و فضای بیرون می باشد. كرتین وال ها دیوار هایی هستند كه از نظر سازه ای شباهت به دیوار های كامپوزیت دارند. به این شكل كه برای اجرای این دیوار ها ابتدا باید زیر سازی یا همان شاسی كشی انجام گیرد . این شاسی ها یا سازه ی فلزی از جنس آلومینیم می تواند باشد  كه به آن لامل می گویند. لامل به اسكلت ساختمان وصل شده و به این ترتیب محكم و فیكس می شود ولی پایه های این شاسی ها روی زمین قرار دارد لذا تمام بار این دیوار به زمین منتقل می شود و هیچ بار اضافی به ساختمان تحمیل نمی شود از این جهت این دیوارها را خود ایستا نیز می نامند.

همچنین مطالعه کنید : دیوار پوش pvc  و کاربرد آن

طریقه ی نصب كرتین وال

طریقه ی نصب كرتین وال به دو صورت انجام می گیرد.

  1. سیستم فریم لس : همان طور كه از اسم این سیستم پیداست در این روش فریم دیده نمی شود.این سیستم نیز خود به دو صورت انجام می شود.
  • سیستم فول فریم : در این روش شیشه درون یك قاب كامل قرار می گیرد و شیشه به همراه قاب ، روی شیار هایی كه در سازه تعبیه شده قرار می گیرند.
  • سیستم U فریم : در این روش شیشه درون فریم U شكل قرار می گیرد و سپس هر دو در جای خود روی سازه ی اصلی فیكس می شوند.
  1. سیستم فیس كپ : در این روش فریم های سازه از بیرون دیده می شوند . البته می توان از فریم چوبی نیز در این روش استفاده كنیم كه باعث زیبا شدن بیشتر نما می شود . اما چون  ممكن است بر اثر آفتاب و دیگر عوامل جوی به مرور زمان آسیب ببیند لذا بهتر است كه این فریم و سازه كلا از آلومینیوم باشد. از سازه ی آهنی نیز می توان استفاده نمود كه باز به خاطر احتمال زنگ زدگی و خوردگی ، بهتر است كه از این تصمیم صرف نظر كنیم.
حتما مطالعه کنید
سقف کاذب گریلیوم

این دو طریقه ی نصب كرتین وال می باشد كه می تواند با توجه به نوع معماری ساختمان و نظر مهندسان و معماران ، یك روش انتخاب  و اجرا گردد.

دیوار پرده ای

سازه یا لامل در كرتین وال چیست؟

همانطور كه گفته شد كرتین وال یك سیستم خود ایستا می باشد . برای همین نیاز به شاسی كشی دارد . در واقع سازه ی كرتین وال تشكیل شده از یك سری پروفیل از جنس آلومینیوم كه به صورت افقی و عمودی به صورت یك شبكه در می آید و مجموعه ی این شبكه ها به سازه ی اصلی ساختمان وصل می گردد.و سپس شیشه ها درون این شاسی قرار می گیرد.این سازه فلزی را لامل نیز می گویند.

پروفیل های افقی سازه ی كرتین وال را ترنسم و پروفیل های عمودی مولیون نامیده می شود. برحسب ظاهر و دیگر عوامل ، طول و اندازه ی پروفیل های می تواند كم و زیاد شود . در بعضی كارها پروفیل عمودی بزرگتر است و در بعضی ممكن است پرئفیل عمودی و افقی برابر باشد.

مزایای كرتین وال یا دیوار پرده ای

  • عایق صوت
  • عایق حرارت
  • مقاوم در برابر تكان های شدید و زلزله
  • عایق رطوبت
  • به دلیل خود ایستایی سبب سبك شدن سازه ی ساختمان می شود .
  • نصب سریع
  • ارزان تمام شدن نسبت به برخی از نماهای سنتی از جمله سنگ
  • عمر بالا
  • تعویض در صورت آسیب دیدن یك قطعه

سخن پایانی

اگر طالب یك نمای شیك و مدرن و امروزی هستید می توانید از این نما استفاده نماییم . با توجه به مزایای این نوع نما می توان از آن در ساختمان های تجاری و اداری استفاده ی فراوان كنیم .و از زیبایی و جلوه ی آن لذت ببریم .

حتما مطالعه کنید
دیوار پوششی کناف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره و تماس مستقیم