بلاگ

بهترین نور پردازی راه پله

بهترین نور پردازی راه پله

امروزه دكوراسیون داخلی منزل از اهمیت زیادی برخوردار است و مردم به این نتیجه رسیدند كه خانه های خود را از حالت یكنواخت و تكراری گذشته در بیاورند . در خانه های بزرگ و دوبلكس و یا حتی خانه های قدیمی دو طبقه راه پله ها به خاطر اینكه تردد در آن ها زیاد است و زیبایی آنها در زیبایی خانه نقش اساسی دارد لذا در طراحی معماری داخلی توجه زیادی به آن می شود . علاوه بر جنبه ی معماری ، از جنبه ی نور پردازی نیز بسیار مهم است.

نور پردازی راه پله ها می تواند نقش فوق العاده ای در زیبایی راه پله و منزل داشته باشد.علاوه بر اینكه این روشنایی لازم است چرا كه برای تردد شبانه ی افراد در منزل باید راه آنها روشن باشد تا موجب بروز اتفاق ناگوار نشود.

نور پردازی راه پله

انواع نور پردازی راه پله

راه پله ها با توجه به نوع معماری و موقعیت قرار گیری آنها در منزل می توانند از طریق گوناگون و متنوعی نور پردازی شوند . كه ما در زیر به تعدادی از آنها اشاره می كنیم.

  • در پله ها، جایی را كه پای خود را روی آن می گذاریم ، كف پله می گویند. كه زیر لبه ی این كف پله 4 سانتی خالی است . در این فضا می توانیم نور پردازی خود را انجام دهیم . نور پردازی در این قسمت می تواند به صورت خطی در امتداد طول پله باشد . ویا می تواند به صورت نقطه ای در دو طرف كف پله نور داشته باشیم. هم چنین می توانیم در وسط كف پله یك عدد نور نقطه ای در نظر بگیریم.
حتما مطالعه کنید
انواع دیوارهای شیشه ای و کاربرد آن در دکوراسیون داخلی

 

  • وقتی رو به روی پله می ایستیم قسمت عمودی پله را پیشانی پله می گویند. می توانیم در این قسمت نور پردازی نقطه ای داشته باشیم .

 

  • اگر در راه پله ی ما یك طرف دیوار باشد و طرف دیگر حفاظ و نرده ی پله قرار داشته باشد . می توانیم در قسمتی كه دیوار است نزدیك به كف پله ، در داخل دیوار روشنایی تعبیه كنیم . كه از این طریق ، كف پله به طور كامل روشن می شود.

 

  • اگر ما در یك سمت راه پله نرده و حفاظ داشته باشیم ، می توانیم در نقاط مختلف آن مانند زیر دستگیره ی بالایی و یا در امتداد هر ستون روشنایی داشته باشیم.

 

  • نصب دیوار كوب بر روی دیوار راه پله ، یكی دیگر از راه های روشنایی راه پله است . كه فضا را بسیار زیبا و با كلاس می كند.

 

  • معمولا در راه پله ها در سمت دیوار ، روی دیوار دستگیره ی سرتاسری نصب می كنند تا افرادی مانند كودكان و افراد مسن بتوانند از آن كمك بگیرند. لذا می توانیم از زیر این دستگیره به عنوان نور پردازی راه پله استفاده كنیم . ما با این كار در واقع با یك تیر ، دو نشان می زنیم چرا كه هم دستگیره را روشن كردیم و كاملا واضح است ، هم اینكه به توسط روشنایی آن ، راه پله نیز روشن گردیده است.

 

  • استفاده از چراغ های آویز و لوستر در راه پله هایی كه در یك طرف آن نرده می باشد . می توانیم این چراغ های آویز را از وسط پله آویزان كنیم كه ضمن روشن كردن راه پله ، زیبایی خاصی به فضا می دهد.
حتما مطالعه کنید
دیوار پوش چرمی چیست ؟

 

  • روشن كردن شمشیری راه پله : در راه پله ها در كنار دیوار قرنیز هایی نصب می شود .كه این قسمت را شمشیری پله می گویند شما می توانید در راستای این شمشیری ها نور پردازی خود را انجام دهید.

 

  • امروزه استفاده از دیوارهای دكوراتیو رایج شده است.از جمله جاهایی كه می توانیم این دیوار ها را اجرا كنیم در قسمت راه پله می باشد . شما می توانید در یك قسمت از راه پله كه دیوار است ، با  كناف یك دیوار دكوراتیو همراه با روشنایی اجرا كنید . شما با این كار هم یك دیوار زیبا را دارید و هم راه پله ی شما روشن شده است.

 

  • می توانیم بر روی نرده ی كنار راه پله و یا دستگیره ی طولی كه روی دیوار راه پله نصب می شود ، ریسه بپیچانیم. این كار بسیار فانتزی است و ضمن زیبایی ، راه پله ی شما را روشن می كند.

 

  • اگر راه پله ی شما تا نصف سنگ است و مابقی گچ می باشد . شما می توانید در مرز سنگ و گچ از نور پردازی نواری و یا نقطه ای استفاده كنید.

 

  • زمانی كه راه پله ی شما تا بالا سنگ است ، می توانید از نور های نقطه ای كه در داخل سنگ تعبیه می كنید ، روشنایی خود را تامین كنید . حتی می توانید در هنگام سنگ كاری راه پله ، در آن محفظه هایی مانند طاقچه های قدیمی را در نظر بگیرید و داخل آنها را نور پردازی كنید . حتی می توانید با قرار دادن اشیاء دكوری كوچك در داخل این طاقچه ها از زیبایی تابش نور به آنها لذت ببرید.
حتما مطالعه کنید
نکات مهم برای بزرگتر نشان دادن فضای خانه

انواع نور پردازی راه پله

همچنین بخوانید»»»» : نصب انواع پارکت لمینت در طرح ها و رنگهای متنوع برای زیبایی بیشتر دکوراسیون داخلی 

نور پردازی راه پله ی ورودی منزل

راه پله ی ورودی ساختمان در حیاط  و یا خیابان را نیز شما می توانید نور پردازی كرده و از آن لذت ببرید. نور پردازی این قسمت اهمیت دو چندان دارد چرا كه ضمن تامین روشنایی راه پله ، امنیت ساختمان نیز به نوعی افزایش پیدا میكند و هم زیبایی كه نور پردازی به آن می دهد می تواند چشم هر بیننده و رهگذری را خیره  كند.

راه های نور پردازی این راه پله ها نیز می تواند مانند بسیاری از راه های گفته شده در داخل باشد. از جمله روشنایی كف پله ، پیشانی پله و نرده ها . هم چنین در این قسمت می توانیم از روشنایی كه توسط نور پردازی نما به وجود آمده استفاده كنیم . بهره بردن از چراغ های پاركی داخل محوطه ی حیاط نیز كمك كننده هستند.

نكاتی مهم در نور پردازی راه پله

  • نور پردازی راه پله برای امنیت افراد ساكن در منزل ، از این جهت كه را ه را پیدا كنند لازم و ضروری است
  • استفاده از منابع نور با كیفیت و با دوام ، چرا كه ممكن است براثر تعویض مكرر آنها دیوار و سنگها آسیب ببینند .
  • استفاده از منابع نوری با كیفیت و استاندارد ، چه بسا به خاطر استاندارد نبودن ممكن است اتفاقات ناگواری پیش بیاید و موجب خسارت دیدن منزل شود.
  • استفاده از لامپ های كم مصرف ، كه به این وسیله بتوانیم از اتلاف انرژی جلوگیری كنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره و تماس مستقیم