بلاگشهام دیزاین

انتخاب لوستر اتاق خواب

انتخاب لوستر اتاق خواب

نور پردازی در دكوراسیون منزل بسیار با اهمیت است . شاید به جرات بتوان گفت كه نور پردازی قلب دكوراسیون است .همانطوركه قلب یك انسان خون را به تمام نقاط بدن می رساند و بدین واسطه ، اعضای بدن زنده و پویا هستند ، نور پردازی نیز اگر درست انتخاب شده و اجرا گردد می تواند جزء به جزء دكوراسیون منزل را زنده و پویا كند .

با توجه به نوع كاربری نقاط مختلف منزل ، نور پردازی آن نیز متفاوت می باشد. مثلا نور پردازی پذیرایی با آشپز خانه و یا اتاق خواب باید از نظر انتخاب لوستر ، نور های كاری و نور های تاكیدی و… متفاوت باشد . اندازه و نوع لوستر پذیرایی با اتاق خواب از نظر ابعاد و تعداد شاخه ها و… نمی تواند یكی باشد.، در واقع ما باید از نوع نور پردازی ، به كاربری آن قسمت پی ببریم. شاید بتوان گفت مهمترین منبع نور پردازی برای هر قسمت ، لوستر می باشد.

 

انتخاب لوستر اتاق خواب

انواع روشنایی در اتاق خواب

اتاق خواب یكی از مهمترین و حساس ترین قسمت های یك خانه است از آنجایی كه  ما در آنجا استراحت كرده  و خود را برای یك روز كاری دیگر آماده می كنیم . لذا باید در اتاق خواب ، چه قبل از خواب و چه در هنگام خواب آرامش كامل داشته باشیم . ممكن است اتاق خواب ما محل كار ما نیز باشد و یا بخواهیم لحظاتی قبل از خوابیدن ، مطالعه ی مختصری داشته باشیم. لذا در این قسمت مختصر به چند نوع نور پردازی در اتاق خواب اشاره میكنیم.

  1. روشنایی عمومی : این روشنایی برای روشن شدن كلی فضای اتاق خواب می باشد. برای رفت و آمد و كارهای عمومی است كه نور آن توسط انواع لوستر و هالوژن ها تامین می شود .
  2. روشنایی كاری : اگر شما از اتاق خواب برای كار استفاده می كنید باید علاوه بر روشنایی عمومی ، بالای میز خود روشنایی جداگانه ای داشته باشید . تا از نور كافی برای كار استفاده كنید. این روشنایی را ، روشنایی كاری می گویند.
  3. روشنایی تاكیدی : شما برای زیبا شدن دكوراسیون اتاق خواب خودتان می توانید روی دیوار بالای تختتان و یا روی یك تابلوی موجود در اتاق روشنایی جداگانه ای داشته باشید تا آن دیوار و یا تابلو برجسته نمایش داده شود. این نور را نور تاكیدی می گویند.
  4. روشنایی آرایشی : در اتاق خواب معمولا میز آرایش نیز وجود دارد . شما باید در بالای این میز روشنایی مجزا داشته باشید تا آرایش شمارا به صورت واقعی نشان دهد .
  5. استفاده از نور های مكمل : اگر شما اهل مطالعه قبل از خواب هستید می توانید با قرار دادن یك آباژور بالا و در كنار تخت و یا بااستفاده از چراغ آویز بلند ، از روشنایی آنها برای مطالعه استفاده كنید.
حتما مطالعه کنید
سقف کناف در فروشگاه

انواع روشنایی در اتاق خواب

نكات مهم برای انتخاب لوستر اتاق خواب

همانطور كه گفتیم برای تامین روشنایی عمومی اتاق خواب از انواع لوستر استفاده می كنند . لوستر هم در تامین روشنایی و هم در زیبایی اتاق خواب نقش اساسی را ایفا می كند . همانطور که تغییر در طرح و رنگ دیوار اتاق خواب مانند استفاده از انواع دیوار پوش باعث زیبایی بیشتر اتاق خواب میشود . لذا باید در انتخاب آن كمال دقت را داشته باشیم تا بتوانیم بهترین گزینه را با كمترین هزینه انتخاب كنیم. لذا برای یك انتخاب موفق توجه به نكات زیر ضروری است .

  • ابعاد اتاق خواب : ابعاد اتاق در انتخاب سایز لوستر خیلی مهم است . چرا كه اتاق خواب محل استراحت است و میزان نور در آنجا باید ملایم و متعادل باشد . اگر نور زیاد باشد باعث می شود كه قبل از خواب برای شما تنش به وجود بیاید و خواب شما مختل شود. حالا از كجا بفهمیم كه لوستر ما چه سایزی داشته باشد؟ بسیار ساده است اگر اهل ریاضی هستید با یك فرمول می توانید ابعاد لوستر را انتخاب كنید. به این ترتیب كه شما طول و عرض اتاق را با هم جمع كنید و آن را در عدد 3.3 ضرب كنید سپس، جواب به دست آمده را در 2.54 ضرب كنید . هر عددی كه در اینجا به دست آمد ابعاد لوستر شما برحسب سانتیمتر می باشد. اگر اهل ریاضی نیستید به صورت ساده می توان آن را اینگونه تبین كرد.

برای اتاق 3در3 ، قطر لوستر 43 تا 50 سانت می باشد.

برای اتاق با ابعاد4 در 4  ، قطر لوستر 60 تا70 سانت است.

  • ارتفاع سقف : توجه به ارتفاع سقف نیز از نكات مهم در انتخاب لوستر می باشد. اگر ما سقف بلندی داریم باید از لوسترهای بلند و آویز استفاده كنیم و اگر سقف كوتاهی داریم از لوستر های سقفی استفاده كنیم . لوستر های سقفی ، لوستر هایی هستند كه به سقف می چسبند و تعداد شاخه های محدودی دارند و شاخه های آن به صورت افقی است و پایین نمی آید. برای تعیین ارتفاع لوستر اتاق خواب نیز می توانید از این راه حل كمك بگیرید.
حتما مطالعه کنید
دیوار پوششی کناف

ابتدا ارتفاع سقف را یك بار بر عدد 3 و یك بار دیگر بر عدد 4 تقسیم كنید به این ترتیب دو عدد به دست می آید ، این دو عدد محدوده ی قد لوستر شما می باشد.

مثلا اگر ارتفاع اتاق شما 3 متر است یك بار 3 را بر 3 تقسیم می كنیم كه جواب 1 می شود و یك بار بر 4 تقسیم می كنیم كه عدد 0.75 می شود ، یعنی ارتفاع لوستر ما باید بین 0.75 تا 1 متر باشد.

  • میزان نور لوستر : لوستری كه برای اتاق خواب استفاده می كنیم باید از تعداد شاخه های كمی برخور دار باشد . چرا كه نور زیاد برای اتاق خواب مناسب نیست . همچنین لامپ های لوستر یا باید به سمت بالا بوده و یا باید در داخل حباب باشد تا نور مستقیم به چشم ما نخورد .
  • شكل و جنس لوستر : شكل و جنس لوستر باید با سبك دكوراسیون و دیگر وسایل اتاق خواب مطابقت داشته باشد . اگر از سبك سنتی استفاده می كنیم . جنس لوستر می تواند برنزی و برنجی باشد . و اگر سبك ما كلاسیك است از لوستر های آویز دار استفاده شود.
  • لوستر اتاق خواب كودك : لوستر اتاق خواب كودكان باید فانتزی باشد . می تواند از شخصیت های كارتونی و مخصوص دختر و پسر استفاده گردد.
  • رنگ نور لوستر : رنگ های لامپ لوستر باید تركیبی از مهتاب و آفتاب باشد تا رنگ ها و وسایل دیگر اتاق ، تحت تاثیر قرار نگیرد. ولی در حالت كلی هر چقدر رنگ لامپ های اتاق خواب به آفتاب نزدیك تر باشد باعث آرامش بیشتری می شود و خواب مارا راحت تر می كند .
حتما مطالعه کنید
آسمان مجازی برای آشپزخانه

ولی برای نورهای كاری ، مثل میز مطالعه ، نور غالب باید نور سفید باشد.تا در شما شور ایجاد كند.

  • رنگ بدنه ی لوستر : رنگ بدنه ی لوستر، می تواند متناسب با كاغذ دیواری و یا رنگ دیوار شما باشد .هم چنین می تواند با رنگ تخت و سرویس خواب شما تناسب داشته باشد.

 

لوستر

كلام آخر

اتاق خواب از مكان های حساس  منزل می باشد آنجا محل استراحت و تمدد اعصاب شما است . لذا باید در بهترین حالت باشد . بنابراین یكی از نكات مهم برای رسیدن به این آرامش نور پردازی اتاق خواب می باشد. پس در انتخاب آن دقت فرمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره و تماس مستقیم