انواع نوار کناف

کناف نوعی صفحه روکش دار گچی (Dry Wall) است که جایگزین روش‌های ساخت و ساز قدیمی شده و بسیار مورد محبوب طراحان و کناف کاران قرار گرفته است. برای نصب و اجرای سقف کاذب از ابزارآلات گوناگونی استفاده می‌شود که یکی از مهم‌ترین ابزارهای آن، نوار کناف می‌باشد. اگر درز و ترکی روی این سطوح ایجاد شود، با استفاده از نوار درزگیر کناف به راحتی می‌توانید آنها را بپوشانید. در درزگیری و  بتونه کاری کناف نیز سیستمی مشابه پیش بینی شده است. در محل‌های برخورد دو پانل در کنار هم که با یکدیگر خط انفصال مشترک دارند، همواره برهم کنش‌های هرچند بسیار بسیار کوچک وجود دارد، در صورت عدم استفاده از نوار درزگیری . با کوچکترین ارتعاش در سقف کاذب، شاهد وقوع ترک خواهیم بود.

توجه: کار کردن با نوارهای درزگیر برای افراد معمولی و غیر متخصص نیز راحت و آسان است. شما از نوار کناف می‌توانید برای همسطح کردن گوشه ها استفاده کنید. فقط به این نکته توجه داشته باشید که هنگام چسباندن نوار ، نوار را از دو طرف به صروت افقی بکشید تا سطحی یکنواخت با پانل بدست آید.

نوارهای درزگیر کناف از نظر جنس،نوع عملکرد و… دارای انواع گوناگونی می‌باشد که در ادامه به معرفی هریک از آن‌ها جداگانه خواهیم پرداخت.

نوار درزگیر کاغذی:

از نوار کناف کاغذی معمولا برای پوشاندن درزها و جلوگیری از ایجاد ترک در سطح بتونه استفاده می‌شود. ترک‌های ایجاد شده بر روی سطوح مختلف مانع رنگ آمیزی یکنواخت می‌شود برای همین موضوع از نواردرزگیر کناف کاغذی باید استفاده نمود. از این نوع نوار برای تقویت کردن و پوشش دادن قسمت دور لوله‌ها و کف شورها زمان استفاده از عایق کناف آبی استفاده می شود. از نوار گوشه عایق آبی می‌توانید برای تقویت کردن و پوشش دادن کنج‌های بیرونی استفاده کنید.

نوار چسب جداکننده کناف (Trenn-fix):

از نوار ترن فیکس کناف برای نواحی از سقف کناف که در لبه‌ها به ساختار دیوار سنتی می‌رسد استفاده می‌شود. هنگامی که می‌خواهیم یک ساختار کناف را به یک ساختار دیگر که از جنس متفاوتی می‌باشد، متصل کنیم باید از نوار trenn-fix نیز استفاده کنیم. این نوار از جنس کاغذ روغنی (به پهنای 6/5 سانتیمتر) است که پشت آن یک لایه چسب وجود دارد.

نوار کناف طولی عایق آبی:

از عایق آبی کناف، در نقاطی از سطوح احتمال تغییر شکل و یا جابه جایی وجود دارد مانند محل اتصال کف به دیوار ، گوشه و کنج های داخلی و خارجی و یا حتی ستون ها، استفاده می‌گردد. همچنین می‌توانیم از این نوار برای پوشش و تقویت بیشتر دور لوله‌ها و کف شورها در هنگام اجرای عایق آبی استفاده کنیم.

نوار درزگیری فایبر گلاس مش پشت چسب دار:

از نوار درزگیر فایبرگلاس جهت مسلح کردن محل درز و جلوگیری از ایجاد ترک در سطح بتونه استفاده می‌شود.

نوار محافظ گوشه کناف:

از نوار محافظ گوشه کناف معمولا برای تقویت و پوشش کنج های بیرونی و محل‌هایی که در معرض ضربه هستند استفاده می‌شود.این نوع نوار دارای یک لایه فلزی مانند ضد ضربه می‌باشد و از مقاومت بالایی برخوردار می‌باشد.

نوار درزگیر کناف عایق پلی اتیلن پشت چسب دار:

از نوار کناف عایق پلی اتیلن پشت چسب‌دار معمولا بین سطح اتصال دیوار با عناصر دیگر استفاده می‌شود و هدف استفاده از آن ، بهبود عملکرد صوتی ساختار می‌باشد.

مراحل بتونه کاری و نوار درزگیری کناف:

در اینجا به طور مختصر را برای شما شرح می‌دهیم تا حدودی با آن آشنا شوید.

1- تمامی سطوح کناف را تمیز کنید و این سطوح باید عاری از هرگونه مواد کثیفی و اضافه باشند چون در اجرای کناف گرد وغبار زیاد وجود دارد و این گرد و غبار هم ناشی از برش با موکت بر و رنده کردن پانل بوجود می‌آید و این گرد وغبار بر روی سطوح مختلف کناف می‌نشیند. که باید تمیز شود.

2- همزمان با بررسی قسمت‌های معیوب پانل باید با استفاده از موکت بر یا پخ زن درزها را شکافت تا بتوان در آنجا به راحتی قرار گیرد . این کاری برای جلوگیری از ترک خوردگی پانل و جلوگیری از برآمدگی زیاد در محل درزهاست.

3- در این مرحله سوراخ‌ها و درزها را با استفاده از بتونه درزگیر پر می‌کنیم. بعد از آنکه بتون با آب مخلوط شد و بتونه بدست اومد حالا با استفاده از کاردک 4 اینچی سوراخ ها و درزها را پر کرد، که برای قرار دادن نوار کناف در درزها آماده می‌شود.

4- نوار درزگیرها دارای چسب ضعیفی در پشت می‌باشند که باعث چسبیدن راحت به کناف و محل درزها می‌شود. بایستی نوار را در امتداد درزها قرار داد. برای چسباندن نوارها بایستی نوار کناف را به آرامی در محل فشار داد سپس بعد از آن یه لایه نازک از بتونه را رو نوار با استفاده از کاردتک 4 اینچی قرار می‌دهیم. همچنین باید از ایجاد توده و بر آمدگی های بتونه‌ها در محل درزها جلوگیری کنیم.

5- در این مرحله باید از نوار درزگیر کاغذی استفاده کنیم. نوار درزگیر کاغذی در واقع برای این است که ترک‌ها و درزها را بپوشانیم. در ابتدا باید یک لایه نازک از بتونه را در محل درزها قرار داد و سپس نوار کناف کاغذی را در امتداد درزها با کاردتک 4 اینچی قرار داد. اینکار با فشار دادن آرام کاردتک انجام میگیرد و بعد از قرار دادن نوار کاغذی در محل درزها لایه نازکی از بتونه را روی کاغذ قرار می‌دهیم.

6- در این قسمت وارد مرحله لایه دوم بتونه روی نوار کاغذی می‌شویم. برای بتونه کاری در مرحله دوم بایستی با کاردتک محل درزها را که قبلا بتونه کاری کردیم را صاف و هموار بکنیم تا در بتونه کاری دوباره ایجاد مشکل نکند. بعد از تمیز کاری این بار با استفاده از ماله بزرگ بتونه را در محل درزها قرار می‌دهیم. باید برای اینکار از سینی مخصوص برای حمل بتونه استفاده کنیم. و همزمان با بتونه کاری بایستی دقت بکنیم که ایجاد موج و برآمدگی نکنیم که برای ماستیک کاری مشکل پیش نیاید.

7- هنگامی که بتونه ها بصورت کامل خشک شدن. برای بتونه کاری دست آخر یا ماستیک کاری آماده می‌شیم. بایستی با ماله بزرگ بتونه خشک شده سیقل داد تا برامدگی ها صاف و هموار شود. بعد از اینکار بتونه نهایی را شروع می‌کنیم تا برای رنگ آمیزی آماده شود.

جهت خرید نوار کناف و اجرای دکوراسیونی جدید و مدرن برای محیط خود با مشاوران شهام دیزاین تماس بگیرید.

1/5 - (1 امتیاز)