فایبر سمنت برد

امروزه صنعت ساختمان سازی پیشرفت عظیمی در سطح جهانی داشته است. قبلا شما ساخت ساختمان های بزرگ و مدرن را تنها در شهرهای بزرگ شاهد بودید اما این صنعت به تدریج رو به فناوری و نوآوری است و شاهد ساخت و سازهای بیشتر در شهرهای کوچک و حتی روستاها هستیم. اگر نگاهی به تاریخچه ی این صنعت بیندازیم خواهیم دید که در هر دوره یک فناوری خاص وارد این صنعت شده و تغییر و تحولات عظیمی در آن به وجود آورده است.

ظهور متریال های جدید رشد این صنعت را بیش از پیش کرده است. امروزه  از متریال های همچون فایبر سمنت برد در قسمت های مختلفی از ساختمان استفاده می شود. این متریال‌ها چندان نوظهور نیستند اما چون از قابلیت ها و کاربردهای زیادی برخوردارند در ساختمان سازی مدرن بسیار مورد توجه قرار گرفته اند.

همانطور که می دانید با افزایش جمعیت نمی توان به مسئله ساختمان سازی بی اهمیت نگریست چون برای پاسخگویی به رشد جمعیت، ساختمان سازی صنعتی هم باید رشد و پیشرفت داشته باشد. متریال های قدیمی و وقت گیر جایی در ساختمان سازی مدرن ندارند و شما نمی توانید ماه ها وقت خود را برای یک ساخت یک آپارتمان صرف کنید چون با این روش هیچ نیازی از جامعه رفع نخواهد شد پس لازم است فناوری های نوین را وارد این حیطه کنید و در کوتاه ترین زمان با مصالح ساختمانی جدید ساختمان های مقاوم و مطابق با استانداردهای جهانی بسازید.

AQUAPANEL

AQUAPANEL

فایبر سمنت برد چیست؟

یکی از متریال مهم و کاربردی در ساختمان سازی فایبر سمنت برد می باشد که جزء مصالح پیش ساخته می باشد. مصالح پیش ساخته امروز بخش مهمی از ساختمان سازی را به خود اختصاص داده اند.

با توجه به گسترش فناوري هاي نوين در صنعت ساختمان و استفاده روز افزون از مصالح صنعتي و پيش ساخته هر روزه شاهد ظهور مصالح ساختماني جديدي هستيم . صفحات سيماني الياف دار از متريال هاي نه چندان نوظهور است که با توجه به قابليت هاي بالايي که دارند در قسمتهاي مختلف ساختمان مورد استفاده قرار مي گيرد.

کلمه فایبر سمنت برد به معنی صفحه سیمانی می باشد. به طور کلی می توان به تمام صفحات سیمانی عنوان سمنت برد را داد. ساختار این صفحات قدری متفاوت تر از سایر متریال های پیش ساخته میباشد در اصل این متریال در ساختار خود ترکیباتی حاوی الیاف و فیبرهای چوب،فیبر های شیشه، فیبرهای معدنی مانند کلسیم سیلیکات، فیبر های آلی مانند سلولز، و یا ترکیبی از این مواد را دارد.  هر صفحه سیمانی که این ساختار را داشته باشد و در ترکیبات آن از الیاف استفاده شده باشد عنوان صفحات سیمانی الیاف دار یا فایبر سمنت برد به آن داده می شود‌. در ایران انواع سمنت بردها به فروش می رسد اما مدل های فایبر گلاس، سلولزی و کلسیم سیلیکاتی جزء پرکاربردترین و پرفروش ترین متریال ها هستند.

در ساختمان سازی مدرن توجه به تمام پارامترها امری ضروری است و نادیده گرفتن هر پارامتری باعث پایین آمدن کیفیت نهایی ساختمان و خسارت های غیر قابل پیش بینی در آینده می شود. قطعا همه شما در اطراف خود با آتش سوزی ها و خسارت های این چنینی زیادی مواجه شده اید و بیشتر این بلایا می توانست خسارت کمتری به دنبال داشته باشد به شرطی که از متریال های استاندارد و مقاوم در برابر آتش سوزی استفاده می شد.

یا اینکه موارد زیادی را دیده ای که به دلیل نشت آب باران یا سیل ساختمان دچار تخریب یا خسارت های نشت آب شده است. همه ی این موارد قابل کنترل هستند اگر قبل از شروع کار بتوانید از مصالح با کیفیت و با استاندارد استفاده کنید. فایبر سمنت برد یکی از این مصالح به روز و استاندارد می باشد که ترکیبات آن خاصیت ضد آتش زا بودن و ضد نشتی آب را به آن داده است و همین خاصیت توجه بسیاری از معماران را به خود جلب کرده است چون در صورت بروز چنین حوادثی به راحتی می تواند خسارت های ناشی از آن را تا حد زیادی کاهش  داد.

به طور کلی هر کدام از مدل های صفحات سیمانی دارای خاصیتی ویژه هستند و نمی توانیم یک سری ویژگی کلی را به تمام صفحات نسبت دهیم آنچه عیان است مزایای بی شمار و کاربردهای عمده ی این محصول می باشد که باعث شده این صفحات سیمانی متمایز تر از سایر متریال های پیش ساخته باشند. به طور مثال در نمونه ی سمنت برد کلسیم سیلیکاتی وزن صفحه به طرز چشمگیری نسبت به سایر مدل ها کاهش پیدا کرده است و می تواند در برابر آتش با دمای ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد مقاوم باشد که نسبت به سایر صفحات این توانایی وجه تمایز آن محسوب می شود‌.

کاربرد فایبر سمنت برد در نمای ساختمان

از فایبر سمنت برد در بخش های مختلف ساختمان می توان استفاده کرد یکی از این بخش های مهم نمای ساختمان است. نصب صفحات سیمانی به دو روش خشک و تر انجام می شود. دوام و ماندگاری این متریال با وجود اینکه نمای ساختمان در معرض عوامل جوی و اقلیمی زیادی است بسیار بالاست و می توان از کیفیت بالای آن اطمینان خاطر پیدا کرد.

همانطور که گفته شد نصب صفحات فایبر سمنت در زیر قاب به دو روش خشک و تر و با استفاده از پیچ یا پرچ انجام می شود. این کار با سوراخ کردن صفحات انجام می شود گاها کارخانجات تولیدی برای تسریع فرآیند نصب، صفحات را سوراخ می کنند. سوراخ کاری حین کار ممکن است از دقت و ظرافت کار بکاهد اما اگر در خود کارخانه این کار انجام شود هم استانداردها رعایت می شود و هم ظاهر صفحات دچار خراش و خرابی نخواهد شد.

اگر نمای ساختمانی که قرار است با صفحات سیمانی زیبا شود عاری از هر گونه نقص باشد اتصالات به بهترین نحو ممکن کنار هم قرار می گیرند. کاربرد این صفحات تنها مختص یک ساختمان خاص نمی باشد و در انواع ساختمان های اداری و تجاری، خانگی و عمومی، کوتاه و بلند و … کاربرد دارد.

یکی دیگر از کاربردهای این محصول در نمای ساختمان ها، قابل استفاده بودن صفحات بر روی قاب‌های فولاد سرد نورد شده LSF بتن یا مصالح بنایی می باشد‌. ساختمانهایی که نمای آن ها با این صفحات پوشانده شده اند به چندین مزیت مهم دست پیدا کرده اند. در وهله ی اول عایق بودن این صفحات تا حد زیادی مصرف انرژی را کاهش داده است و در مورد بعدی می توان بر روی این صفحات انواع جزئیات مختلف را اجرایی کرد.

در نماهای سیمانی می بایست درزهای کنترلی را اجرا کرد اما در نمای صفحات سیمانی لزومی برای این کار وجود ندارد و در پوشش نهایی می توان رنگهای مختلفی را اجرا نمود.

اهمیت فایبر سمنت برد در ساختمان سازی

فایبر سمنت برد یا صفحات سیمانی الیاف دار فرایند ساخت پیچیده دارند و همانطور که گفته شد از ترکیب یکدست سیمان پرتلند، الیاف فرآوری شده سلولز، سیلیکا کوارتر ریز و بقیه افزودنی های معدنی به وسیله فرایندهای پیچیده و با کنترل دیجیتالی ساخته می شوند. نداشتن آزبست در فرایند ساخت کمک بسیار زیادی به محیط زیست کرده است و همین مسئله مورد توجه طرفداران محیط زیست قرار گرفته شده است.

امروزه در هر صنعتی به دنبال پارامترهایی هستند تا به فرآیند کار سرعت ببخشند و صنعت ساختمان سازی هم همقدم با پیشرفت تکنولوژی شده است و استقبال زیادی از متریال های پیش ساخته و باکیفیت کرده است. اما اهمیت استفاده از متریال صفحات سیمانی بیشتر به دلیل سرعت اجرایی بسیار زیاد آن می باشد.

مهمترین مسئله‌ای که نظر بیشتر معماران را جلب کرده قابل استفاده بودن سمنت بردها در پوشش های داخلی و خارجی ساختمان می باشد. به کار بردن این محصول در بخش های مختلف ساختمان به دلیل داشتن الیاف سلولزی موجود در صفحه ها می باشد چون وجود این الیاف مقاومت محصول را در برابر تنش های فشاری و کششی حاصل از تغییرات دما را بالا می برد و همین مشخصه از ایجاد ترک در صفحه ها جلوگیری می کند.

مسئله ی دیگری که اهمیت این صفحات را بیش از پیش نمایانتر کرده است مقاومت خمشی بالای این صفحات می باشد که امکان استفاده از آن را برای نمای بیرونی و داخلی، دیوارهای خارجی و داخلی و پوشش سقف و کف ساختمان ها میسر کرده است.

دلیل دیگری که در توضیحات قبلی هم به آن اشاره کردیم مقاومت پنل ها در برابر آتش سوزی می باشد‌. همچنین این صفحات عایق بسیار خوبی در برابر حرارت، صوت و رطوبت هستند. با توجه به اینکه این صفحات از الیاف سلولزی ساخته شده اند پس هنگامی که در معرض آب و رطوبت قرار بگیرند آب زیادی جذب می کنند و این مسئله باعث کاهش مقاومت خمشی خواهد شد. البته آب زیاد آسیبی به بافت و حجم صفحه ها نمی رساند و بعد از اینکه صفحات خشک شوند دوباره مقاومت اولیه آن برگردانده می شود.

یکی دیگر از دلایل پر اهمیت بودن این متریال داشتن سطح صاف صفحه ها می باشد. صاف بودن سطح سمنت برد باعث رنگ کاری بهتر پنل و عدم نیاز به نازک کاری خواهد شد. البته صافی صفحه برای نصب کاغذ دیواری بسیار مناسب می باشد و کاربر می تواند رنگ آمیزی یا هر گونه پوشش PVC یا ورق HPL را روی سطح مورد نظر پیاده سازی کند. همه این دلایل و یا بهتر بگوییم مزایایی که برای صفحات سیمانی بیان کردیم باعث بیشتر شدن اهمیت این محصول شده است. پس تا جای ممکن می توان این متریال را جایگزین متریال های هزینه بر و طاقت فرسا کرد.

درای وال و اجزای درای وال فایبر سمنت برد

درای وال فایبر سمنت برد بیشتر برای دیوارهای داخلی و خارجی و نماها به کار برده می شود. درای وال به معنی دیوار خشک می باشد که دارای پوشش سیمانی می باشد. ساختار درای وال الیاف بدون آزبست می باشد. در پیاده سازی دیوارهای درای وال از هیچ مصالح سنتی استفاده نمی شود. اجزای تشکیل دهنده در این دیوارها شامل موارد زیر می باشد.

پوشش نهایی خارجی: پوشش نهایی درای وال از نوع پوشش های دارای بافت می شد که تشکیل شده از رنگ اکریلیک بر پایه آب می باشد.

پوشش خارجی: صفحه سیمانی الیاف دار Fibre Cement Board به منظور استفاده در  پوشش دیوارهای خارجی و نمای ساختمان می باشد.

زیر سازی: در زیر سازی به منظور  وصل کردن استاد و رانر و تراز کردن سازه برای دیوار خارجی و نماسازی، پیچ، چسب پلی اورتان و بتونه مخصوص درزگیری و آب بندی عایق های حرارتی، صوتی، آب بند و بخاربند عایق پلی اورتان، پشم سنگ، پلی استایرن (عایق حرارتی و صوتی)، واتر بریر (آب بند از بیرون به وسیله یک لایه یک طرفه) و ویپور بریر (بخار بند از داخل به وسیله یک لایه نایلون معمولی) از قوطی فولادی استفاده می شود.

پوشش داخلی: ساختار پوشش داخلی درای وال فایبر سمنت برد دارای صفحه گچی، رابیتس به همراه گچ پاششی می باشد.

پوشش نهایی داخلی: در پوشش نهایی درای وال از رنگ اکریلیک با پایه آب، رنگ پلاستیکی یا روغنی و کاغذ دیواری استفاده شده است.

فایبر سمنت برد

فایبر سمنت برد بیشتر در نما استفاده میشود

کاربرد فایبر سمنت برد در پوشش داخلی ساختمان

امروزه فایبر سمنت برد در مدل های ساده الیاف دار در پوشش های داخلی ساختمان هم مورد استفاده قرار می گیرد انعطاف پذیری در کاربرد، بهترین مزیت این متریال ساختمانی می باشد چون دست معمار را برای استفاده باز می گذارد.

سمنت برد یا پانل سیمانی الیاف دار، دیواری خشک با پوشش صفحه سیمانی دارای الیاف و فاقد آزبست می باشد که برای دیوارهای داخلی و خارجی به کار می رود. این دیوار به مصالح سنتی نیازی ندارد و از مزایای دیگری نیز بهره مند است که باعث می شوند استفاده از آن در مقایسه با به کار بردن دیگر محصولات ساختمانی، بهتر بوده و نتیجه ایده آل تری به همراه داشته باشد. ترکیبات خاص این متریال باعث بالا رفتن مقاومت مکانی این صفحات شده است از این رو گزینه مناسبی جهت پوشش دیوارهای داخلی در مکان های پرتردد و شلوغ می باشد چون در برابر ضربه مقاومت بالایی دارد.

این محصول در ضخامت های مختلفی تولید می شود که برای پوشش داخلی ضخامت ۱۰ میل و ۱۲ میل گزینه بهتری می باشد. محل نصب این متریال در داخل سازمان بر روی سازه استاد و رانر می باشد. کاربرد این محصول در نمای داخلی تنها به پوشش دیوارها محدود نمی شود از صفحات سیمانی برای دیوارها، سقف کاذب، کف طبقاتū، استفاده می شود. ویژگی هایی همچون ضد حریق بودن باعث تمایز این محصول از سایر محصولات شده است.

اگر بخواهید جهت پوشش های دکوراتیو از این صفحات سیمانی استفاده کنید می توانید در بین تنوع بالای طرح و رنگ، محصول مناسب را انتخاب کنید این صفحات را می توان هم به صورت ساده و هم رنگ شده در دیوارهای دکور و یا پوشش های نهایی در انواع ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری مورد استفاده قرار گرفت.

کاربرد دیگری که صفحات سیمانی در نمای داخلی ساختمان ایفا می کنند به عنوان زیر سازی کاشی و سرامیک می باشد. محیط های بهداشتی، استخرها و فضاهایی که رطوبت بالاست از سمنت برد در دیوار خشک استفاده می شود. مهمترین دلیل استفاده از این محصول، مقاومت در برابر رطوبت می باشد. این محصول به عنوان زیر سازی از چسبندگی بالایی به ملات ها و چسب های کاشی برخوردار است  و به عنوان پوشش دیوارهای Drywall در اینگونه فضا ها کاربرد گسترده ای دارد.

یکی دیگر از موارد استفاده از صفحات سیمانی سقف و کف کاذب می باشد. بیشتر محیط های تجاری و مسکونی در معرض تماس با آب و رطوبت هستند و بهترین گزینه برای سقف ورقه های ۶۰*۶۰ هستند که گاها به عنوان دکوراتیو هم کاربرد دارند.  برای کف ساختمان سبک از فایبر سمنت برد های با ضخامت ۱۸ و ۲۰ میلی متر استفاده می شود.

کاربرد سمنت برد در  محافظت سازه در برابر حريق

امروزه برخلاف ساختمان سازی در گذشته، امنیت سازه در درجه ی اول قرار دارد. محبوبیت و اهمیت فایبر سمنت برد بیشتر به دلیل مقاومت بالای آن در برابر شعله مستقیم و حرارت بالا می باشد. در سازه های فلزی از این صفحات سیمانی جهت پوشش ضد حریق استفاده می شود.

کاربرد صفحات سیمانی در ساخت مبلمان و دكوراسيون مدرن

امروزه توجه روی متریال جدید مانند فایبر سمنت برد بسیار زیاد است که همین مسئله باعث کاربرد گسترده تر این محصول شده است به طوری که از نمونه های ساده ی این صفحات در صنعت مبلمان سازی استفاده می شود و برای ساخت انواع مبلمان، میز تلویزیون، میزهای جلو مبلی و میز کانتر آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از فایبر سمنت برد در ديوار هاي محوطه و پرچين ها

از آنجا که کیفیت فایبر سمنت بردها مورد تایید واقع شده است و برای بخش های مختلف ساختمان مورد استفاده قرار گرفته و هیچ گونه خسارت یا خرابی به بار نیاورده است از این رو نقش مهمی در دیوارهای محوطه و پرچین ها ایفا می کند. از این صفحات به عنوان دیواره محوطه و پرچین با طرح چوب یا مشبک استفاده می شود که نمایی زیبا و جذابی به محوطه می بخشد.

نحوه اجرای فایبر سمنت برد بر روی نمای ساختمان ها

برای اجرای فایبر سمنت برد در نمای ساختمان بسته به زیر سازی فلزی یا گالوانیزه، از صفحات بخصوصی استفاده می شود. در زیر سازی فلزی آجری عناصر به صورت عمودی یا افقی می باشد. در بخش های مختلف نما از  وال پست یا اجرای عناصر عمودی به عنوان تامین اتصال عناصر افقی استفاده می شود و بسته به نوع پروژه از صفحات ۷۰* ۴۰ استفاده می شود‌. هدف در طراحی دیوارهای نما سبک سازی است از این رو کمتر در اتصالات از متریال دیگری استفاده می کنند.

در اجرای صفحات افقی یا کمر کش به دلیل اینکه پروفیل های گالوانیزه M و V را به صورت عمودی اجرا می کنند در نتیجه باید صفحات افقی ۴۰ * ۴۰ با فاصله های عمودی ماکزیمم 150 سانتی متر بر روی وال پست ها انجام داد. استفاده از این شیوه ی اجرای باعث تراز شدن زیر سازی می شود‌.

در زیر سازی گالوانیزه اجرای نما با توجه به پروفیل گالوانیزه M و V انجام می شود.  پروفیل M  از ورق با قطر 0.7ساخته می شود. موارد کاربرد این پروفیل زمانی است که پنل های سیمانی در هنگام قرارگیری در برابر رطوبت حجم آن ها تغییر پیدا می کند و پروفیل ها در محل های قرار گرفتن  صفحه سیمانی در کنار هم کاربرد دارند برای پوشش دهی درز بین صفحات از پروفیل A استفاده می شود. برای زیبا سازی نمای فایبر سمنت مدولار سایدینگ از پروفیل گالوانیزه V به قطر 0.7 استفاده می شود هزینه ساخت و زیر سازی با استفاده از پروفیل V کمتر است و صرفه اقتصادی بالایی دارد. پروفیل Vبرای نصب بر روی سازه فلزی به دو پیچ برای اتصال نیاز دارد.

مزایای اجرای سیستم فایبر سمنت برد در سیستم دیوار ایستای

برای فائق آمدن بر مشکلات دیوارهای سنتی نیاز به خلق ایده ای نوآورانه بود که فایبر سمنت در صدر این ایده ها قرار داشت. چون به راحتی می توان برای تکمیل سیستم دیوار خشک از آن استفاده می شود. دیوار ایستای سمنت برد با اجرای سریعی همراه است و اجرای آن بر روی سازه و ساختمان از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است. اجرای این صفحات سیمانی باعث کاهش صدای تو خالی، نداشتن امنیت، نفوذ حشرات  و … شده است.

این دیوار از استاد و رانرهای گالولنیزه ساخته شده که با استفاده از اتصالاتی همچون هیلتی یا پیچ به سقف و یا کف ساختمان ها متصل می شود. زمانی که کار تاسیسات مکانیکی و الکتریکی در ساختمان به پایان برسد دو طرف دیوار را با صفات سیمانی می پوشانند و پس از پایان نصب به دیوارها گرانول پلی استایرن و افزودنی تزریق می شود. درز بین صفحات هم از طریق بتونه یا نوار پوشانده خواهد شد و دیوار نهایی با کیفیت بالایی ساخته می شود و قابلیت اجرای رنگ، کاغذ دیواری و سایر متریال ها را دارد.

جمع بندی

فایبر سمنت برد یک متریال پیش ساخته می باشد که ترکیبات آن حاوی الیاف و فیبر ھای چوب، فیبر ھای شیشه، فیبر های معدنی مانند کلسیم سیلیکات، فیبر ھای آلی مانند سلولز، و یا ترکیبی از این مواد می باشد. کاربردهای این صفحات سیمانی بسیار متنوع هستند و برای نماهای داخلی و خارجی ساختمان، صنایع مبلمان سازی، دیوار چین ها و … کاربرد دارد. هر یک از صفحات برای هر قسمت از ساختمان شیوه اجرایی متفاوت و خاصی دارند و مهمترین مزایای آن ها مقاومت در برابر رطوبت و حریق می باشد. این متریال که چندین سال از کاربرد آن در صنعت ساختمان سازی می گذرد به خوبی توانسته است جایگزین متریال سنگین و سنتی شود و ساختمان را به  استاندارد جهانی نزدیک کند.

1/5 - (1 امتیاز)