دیوار جداکننده
یکی از مهمترین کاربردهایی که دیوارهای جداکننده دارند این است که شما می‌توانید از آنها برای جداسازی فضاهای مختلف در خانه، اتاق‌ها و یا حتی محل کار استفاده کنید. از آنجایی که این نوع دیوار کاذب دارای طرح‌های مختلف و منحصربفردی هستند، بسیاری از طراحان برای آنکه به فضا روحی تازه ببخشند از آنها استفاده می‌کنند. علاوه بر آن، این دیوارهای جدا کننده می‌توانند باعث افزایش کارایی فضای نشیمن شوند و یا در خانه‌ای با نقشه باز، فضایی خصوصی ایجاد کنند و خودشان هم به عنوان یکی از وسایل منزل کارایی داشته باشند.

روش احداث دیوارهای جداکننده

دیوارهای جداکننده
روش احداث دیوارهای جداکننده سقف کاذب کناف به این صورت است که ابتدا یک قاب فولادی سبک با مقاطع U و C ساخته می‌شود. سپس صفحات روکش‌دار گچی در یک یا چند لایه روی آنها نصب می‌شوند. برای نصب صفحات روکش‌دار گچی از پیچ مخصوص این کار استفاده می‌شود. طبیعی است که میان این صفحات، مقداری درز ایجاد شود. برای درزگیری این صفحات از نوار و بتونه مخصوص استفاده می‌شود. پس از اتمام کار، سطح دیوار کاملا یکپارچه و بدون درز است. فضای خالی موجود در دیوار پارتیشن امکان استفاده از عایق صوتی و حرارتی را فراهم می‌کند. همچنین این فضای خالی، دسترسی به تاسیسات الکتریکی و مکانیکی را میسر می‌سازد.

مزایای دیوار جداکننده

بی‌شک دیوارهای جداکننده نکات مثبتی را در بر دارند که سبب جذب طراحان و کارفرمایان به استفاده از این متریال شده است. در قسمت زیر به بخشی از این مزیت‌ها اشاره می‌کنیم. دیوارهای جداکننده کناف، نوعی عایق صوتی، حرارتی و رطوبتی هستند. سرعت اجرای این نوع دیوارها بسیار بالاست و کار را برای اجراکنندگان بسیار راحت می‌کند. این مورد به خودی خود باعث کاهش زمان اجرای پروژه خواهد شد. همچنین، سرعت اجرای بالا در کاهش هزینه‌ها و بازگشت سریع سرمایه بسیار موثر است. دیوار جدا کننده کناف، یک ساختار کاملا ایمن در برابر زلزله به حساب می‌آید و مقاومت ساختمان در برابر لرزه و فشار را افزایش می‌دهد. این مدل دیوارها به شما این امکان را می‌دهند تا طرح‌های مختلف و متنوعی بر روی آنها پیاده کنید. دسترسی به تعمیرات و تاسیسات ساختمان از طریق این دیوارها راحت‌تر صورت می‌گیرد. دیوارهای جداکننده کناف در برابر شتاب‌هایی به بزرگی بیش از 5 گرم مقاومت دارند. این نوع دیوارها دارای شکست انفجاری نیستند و آوار نمی‌شوند. به دلیل اینکه اجرای دیوارها ساده و استاندارد می‌باشد؛ خطاهای اجرایی و هزینه‌های ناشی از آن کم خواهد شد. دیوارهای کناف به طور میانگین حدود ۶۰% الی ۹۰% از دیوارهایی بنایی سبک‌تر هستند. سبک سازی ساختمان باعث می‌شود که مخارج تامین ایستایی ساختمان کم شود.
مزایای دیوار جداکننده

کاربرد دیوارهای جدا کننده

همانطور که در قسمت بالا گفتیم، هدف اصلی دیوارهای جدا کننده تقسیم فضا و استفاده بهینه از محیط می‌باشد. در فضاهای مسکونی از این نوع دیوارها برای موارد زیر استفاده می‌شود:
  • جداسازی فضای ورودی از فضاهای دیگر
  • جدا‌سازی فضای هال و پذیرایی
  • جدا‌سازی پذیرایی از غذا خوری
  • پنهان کردن قسمت‌های قناس فضا، ستون‌های قرار‌گرفته در مرکز یا فضاهایی با دیوار کج
برای فضاسازی در اتاق خواب‌های بزرگ و تبدیل آن به دو اتاق تو در تو مثلا اتاق کار و فضای کار یا قسمت خواب و فضای تعویض لباس و….. استفاده از پارتیشن‌بندی در فضاهای مسکونی علاوه بر کاربرد، جنبه دکوراتیو نیز دارد. مخصوصا در فضاهایی با متراژ کم، نوع پارتیشن نباید باعث کوچک شدن فضا شود. پارتیشن‌ها یا جدا کننده‌ها می‌توانند با ارتفاع بسیار کوتاه نصب شوند. در این حالت به‌صورت دیوارک عمل کرده و معمولا در محیط‌های یکپارچه مانند هال و پذیرایی برای جداسازی دو فضا به‌کار می‌روند.

انواع دیوارهای جداکننده به زبان فنی

انواع دیوارهای جداکننده شامل موارد زیر می‌شوند:
مزایای دیوارجداکننده

1- دیوار جدا کننده W111:

ساده‌ترین نوع همین مدل W111 می‌باشد. این دیوار کاذب شامل یک ردیف سازه و یک لایه پنل در هر طرف می‌باشد. این دیوار با توجه به سادگی ساختار، هزینه کمی دارد و سرعت اجرای آن بالاست.

2- دیوار جدا کننده W112:

این مدل نسبت به مدل قبلی قابلیت‌های فنی بسیار زیادی دارد و شامل یک ردیف سازه و دو لایه پنل در هر طرف می‌باشد. با توجه به مقاومت مکانیکی بالای آن، در محل‌هایی که دیوار در معرض ضربه یا بارگذاری سنگ، کاشی و کابینت قرار می‌گیرد، کاربرد فراوانی دارد.

3- دیوار جدا کننده W115:

این دیوار کاذب شامل دو ردیف سازه و دو لایه پنل در هر طرف می‌باشد. این مدل بیشتر در مواردی استفاده می‌شود که عایق صوتی مد نظر باشد. این دو لایه ردیف سازه با نوار فوم کناف از یکدیگر جدا شده که در جلوگیری از عبور صدا نقش مهمی دارد.

4- دیوار جداکننده w116:

ساختار این نوع از سیستم درای وال، شامل دو ردیف سازه و دو لایه پنل در هر طرف می‌باشد. این دو سازه با فاصله از یکدیگر اجرا شده و با استفاده از برش‌هایی از پنل، به یکدیگر متصل می‌شوند.

مدل‌های دیوار جداکننده:

در این قسمت می‌خواهیم شما را با مدل‌های مختلف دیوارهای جداکننده آشنا کنیم تا راحت‌تر بتوانید نوع ایده‌آل خود را انتخاب کنید.

درهای کشویی:

این نوع دیوارهای جدا کننده که مانند یک درب عمل کنند، برای جدا سازی دو بخش از لحاظ بصری و فضایی و همچنین ایجاد تقسیمات خصوصی و تعریف محدوده، به کار می‌روند. درهای کشویی در سبک‌ها و قیمت‌های بسیار متنوعی به فروش می‌رسند و از درهای ضخیمی که کاملاً جلوی دید را می‌گیرند گرفته تا درهای شفاف‌تر و شیشه‌ای را شامل می‌شوند.
دیوار کاذب جدا کننده

قفسه‌های کاربردی:

یکی از کاربردی‌ترین دیوارهای جداکننده، این نوع می‌باشد چرا که علاوه بر جداکردن بخشی برای قرار گرفتن وسایل و محل مناسبی برای قرار دادن لوازم تزیینی است. این قفسه از نظر بصری فضای بزرگ و باز اتاق را تبدیل به یک اتاق نشیمن و یک اتاق غذاخوری جدا از هم کرده است و در عین حال یکپارچگی فضا را نیز حفظ می‌کند.

پانل‌های شناور:

این پانل‌های شناور که دیواری ساده و کارآمد برای ایجاد فضایی خصوصی هستند، با سیم به سقف و کف اتاق وصل می‌شوند و نوارهای نقره‌ای روی این پانل موجب روشن شدن فضا می‌شوند.

پارتیشن‌های طرح‌دار:

با استفاده از جداکننده‌های طرح‌دار چوبی می‌توانید به سبک قدیم به اتاق خود زیبایی بخشیده و علاوه بر ایجاد فضایی خصوصی در اتاق‌خواب مستر جذابیت تزئینی اتاق را نیز افزایش دهید.
Rate this post