آکواپنل کناف

سیر تا پیاز سقف کاذب آکواپنل کناف

کناف یکی از زیباترین اختراعاتی بوده که پا به منازل ایرانی گذاشته و زیبایی آن به همه ثابت شده است، اما سقف کاذب آکواپنل کناف چیست و چرا این روزها بازار داغی دارد؟

اغلب افراد کناف را به عنوان صفحات گچی می شناسند که روی سقف و دیوار سوار می شود به نوبه به زیبایی فضا می افزاید اما سقف کاذب آکواپنل کناف یک محصول فشرده سازی شده طبق جدیدترین تکنولوژی روز معماری است. در این مقاله در ابتدا به معرفی سقف کاذب آکواپنل کناف می پردازیم، مزایای این مدل از کناف را بررسی می کنیم و در نهایت در خصوص جزئیات اجرای سقف کاذب آکواپنل کناف نیز صحبت خواهیم کرد.

اگر سوالاتی در ذهن شما در خصوص اجرای سقف کاذب پانل سیمانی و میزان درست ابعاد و ضخامت آن نقش بسته است، بخش آخر مقاله میتواند پیشنهاد خوبی برای شفاف سازی موضوع باشد.

سقف کاذب اکواپانل

سقف کاذب آکواپنل کناف در یک نگاه

اجازه دهید در همین ابتدای مقاله اشاره کنیم که متریال به کار رفته برای به صورت Indoor و outdoor ارزیابی شده است که به آن داخلی و خارجی گفته می شود. در واقع برخی از پنل ها مخصوص فضاهای داخل و برخی دیگر برای فضاهای بیرونی ساختمان انتخاب و اجرا می شود.

سقف کاذب آکواپنل کناف به صفحات مسلح سیمانی گفته می شود که از سیمان پرتلند به صورت فشرده تهیه شده است. همینطور در تهیه آنها از پرلیت منبسط شده و آهک به همراه سنگدانه های سبک نیز استفاده می شود. یک سری مواد افزودنی خاص نیز وجود دارد که برای پشت و روم و همینطور لبه های طولی آنها استفاده می شود.

این مدل از صفحات برای دیوارهای پیرامونی و فضاهایی که دارای رطوبت نسبی بالایی هستند مانند دیوار و سقف سالن استخرها نیز استفاده می شود. همینطور این این صفحات برای سرویس بهداشتی عمومی و … نیز استفاده می شود.

 از سقف کاذب آکواپنل کناف به عنوان دیوار جداکننده داخلی و فضاهای تر و خشک استفاده می شود. همینطور قابل استفاده در پشت سیستم های نمای خشک هستند. پوشش نمای داخلی تونل ها نیز توسط این جنس اجرا می شود.

سقف کاذب آکواپانل

مزایای سقف کاذب آکواپنل کناف

در صورتی که از سقف کاذب آکواپنل کناف در ساختارهای خشک استفاده شود یک سری مزیت های بی نظیر به دنبال خواهد داشت.

1- این مدل از سقف ها در برابر آبریزی و رطوبت و چرخه های متعدد ذوب و یخبندان بهترین نتیجه را خواهد داد.

2- اجرای سریع سقف کاذب آکواپنل کناف سبب شده تا تقاضا برای آن زیاد باشد به طوری که انعطاف پذیری زیادی با طرح های مختلف داشته و قابلیت انحنای آن نیز مشخص و قابل قبول است. این مدل از سقف ها به طور کلی سریع و درست اجرا می شوند.

3- وزن سقف کاذب آکواپنل کناف سبک است و ضخامت ساختار آن نیز کم است و در نهایت می تواند بار مرده ساختمان را تا حد زیادی کاهش دهد.

4- برای ساختار عایق صوت و حرارت بسیار خوب است و در برابر حریق نیز مقاومت خوبی دارد.

5- عملکرد این مدل از سقف ها به صورتی است که در برابر زمین لرزه عملکرد میانقابی داشته و می تواند امنیت زیادی داشته باشد.

مزایای سقف کاذب آکواپنل کناف در ساختار Drywall نیز به کل دنیا ثابت شده است. این محصول تنها پنل سیمانی مسلح است که به صورت شبکه های توری فایبرگلاس بوده که از سوی اتحادیه اروپا دارای تاییدیه فنی است. در تولید آن از هیچ نوع پالپ و الیاف سلولزی نامرغوب استفاده نشده است.

مقاومت آن در برابر عوامل جوی مخرب بسیار خوب است و هیچ نوع تورم و افزایش حجم و گسیختگی را شامل نمی شود.

جذب آب آن بسیار کمتر از صفحات سیمانی الیاف دار است و این موضوع یکی از مهمترین امتیازات سقف کاذب آکواپنل کناف محسوب می شود.

این مدل از پنل ها در برابر رشد قارچ و کپک و میکرو بسیار مقاوم هستند و همینطور در برابر بارهای ضربه ای سخت و نرم نیز نقش مناسبی را ایفا می کنند. مشخص است که قابلیت بارگذاری کنسولی آن نسبت به پنل های گچی بسیار بیشتر است.

سقف کاذب آکواپنل کناف در برابر آتش مطابق با مشخصات فنی استاندارد دنبال شده است. از سوی دیگر دوام و ماندگاری آن بسیار بالاتر است و برش آسانی با استفاده از کاتر داشته و نیاز به تیغه اره الماس برای برش آن نخواهد بود.

صفحات اکواپانل

جزئیات اجرای سقف کاذب آکواپنل کناف

از آنجایی که اجرای سقف کاذب آکواپنل کناف با سوالات زیادی همراه است در این بخش یک سری نکات جالب را به صورت مرحله به مرحله در راستای اجرای سقف کاذب آکواپنل کناف با هم بررسی می کنیم:

1- اولین گام برای سقف کاذب آکواپنل کناف این است که فضای پروژه بررسی شود. در صورتی که فضای مرطوب مدنظر است می بایست از مدل های Indoor و یا skylite استفاده کرد که ابعاد 120 در 240 سانتیمتر را شامل می شود.

2- گام بعدی مربوط به زیرسازی سقف کاذب است که باید با دقت بالایی همراه باشد. بهتر است که از پروفیل های استاندارد CD-60 برای آن استفاده شود که به نوبه خود سازه برابر بوده و در سبک پنل خور طراحی و اجرا می شود. همینطور پروفیل های استاندارد ud-28 نیز وجود دارد که در نوع سازه تراز بوده و موقعیت اجرای آن متفاوت است.

3- نیاز است که حداکثر فاصله مجاز پروفیل های پانل خور رعایت شود که در حدود 30 سانتیمتر است و در صورتی که از پروفیل های مخصوص استفاده شود 100 سانتیمتر را شامل می شود.

4- اگر از سقف کاذب آکواپنل کناف skylite استفاده شده باشد می بایست فاصله سازه های پنل خور به میزان 40 سانتیمتر در نظر گرفته شود.

5- پروفیل های پانل خور نیاز به بست اتصال cd60 دارند.

6- موضوع دیگر برای اجرای سقف کاذب آکواپنل کناف مربوط به آویزگیری است که به صورت آویز های ترکیبی استفاده می شود. آویزها باید در نهایت 75 سانتی متر باهم فاصله داشته باشند. مشخص است که ارتفاع آویزگیری از سقف سازه ای در نهایت 150 سانتیمتر بوده و در صورتی که از آویز های نانیوس استفاده شده باشد 400 سانتی متر خواهد بود.

7- قوطی کشی های فلزی و محاسبات ایستایی اغلب توسط مهندسین محاسبه می شود.

8- موضوع دیگر اتصال یک لایه آکواپنل داخلی به زیر سازی با پیچ sn25 است که نیاز است تعداد پیچ در هر متر مربع ساختار به حد نصاب مشخصی رسیده باشد.

9- گام بعدی مربوط به درزگیری و درزبندی بین پانل ها است که به واسطه اندود مخصوص درزگیری آکواپنل اجرا می شود. درز می بایست در موقعیت 3 الی 5 میلیمتر بین هر پانل تعبیه شده باشد.

10- یک نوع چسب به عنوان فصل مشترک دیوار زمینه و سقف کاذب آکواپنل کناف است که در برابر قارچ و کپک بسیار مقاوم است و عملیات هوابندی و درزبندی را به خوبی در نظر می گیرد.

11- نیاز است که درز انبساط در فاصله 15 متری اجرا شود.

12- اگر نیاز به رنگ آمیزی برای پوشش نهایی باشد می بایست از برش شبکه توری گلاس آکواپنل استفاده کرد ک معمولاً عرض 20 سانتی متری دارند و در راستای جلوگیری از ترک های سطحی گزینه خوبی محسوب می شود. به طور کلی دو الی چند مرحله رنگ آمیزی و درزگیری کفایت می کند.

13- در صورتی که احتمال پوسیدگی وجود داشته باشد می بایست پوشش محافظ مازاد را اجرا کرد که به صورت موو پرایمر قیری است که روی کلیه سطوح پروفیل های زیرسازی شده اجرا می شود.

سوالات متداول در مورد سقف کاذب پانل سیمانی

یک سری سوالات در راستای انتخاب و اجرای سقف کاذب آکواپنل کناف موجود دارد که با هم بررسی می کنیم.

ابعاد و ضخامت آکواپنل چقدر است؟

اینطور که بررسی ها نشان داده است ضخامت صفحات آکواپنل بیش از 12.5 میلیمتر نخواهد شد. سقف کاذب آکواپنل کناف در مدل های داخلی و خارجی و اسکای لایت است که ابعاد انها نیز معمولاً 1.20 در 2.40 متر ارزیابی شده است.

چرا تقاضا برای سقف کاذب آکواپنل کناف زیاد است؟

سقف کاذب پانل سیمانی در مدل آکواپنل یکی از بهترین انتخابی است که می توانید داشته باشید. این مدل از سقف ها مطابق با جدیدترین فناوری روز دنیا ساخته شده اند و همه استانداردهای مهم را شامل شده اند. استحکام و مقاومت آنها چندین برابر است و در برابر رطوبت و آب و عوامل جوی بسیار مقاوم هستند. قابلیت بارگذاری این مدل از سقف ها بیشتر از پنل های گچی است.

آیا سقف کاذب پانل سیمانی برای محیط خشک انعطاف مناسبی دارد؟

بله یکی از مهمترین ویژگی های سقف کاذب پانل سیمانی این است که خم کردن و انعطاف پذیری برای آن به خوبی صورت می گیرد و برای محیط های خشک بهترین گزینه محسوب می شود. قابلیت خم شدن و انحنای آن بسیار مناسب است و در عین انعطاف پذیری از استحکام خوبی نیز برخوردار است.

یک نکته جالب در خصوص سقف کاذب پانل سیمانی این است که این صفحات در موقعیت درزگیری بسیار خوبی قرار دارند و برش زدن آن نیز به طور تمیز و منظم صورت می گیرد. مشخص است که این مدل از صفحات هستند که برای سقف هایی که با شیب زیاد همراه بوده گزینه مناسبی است.

این مدل از سقف ها هم ایمن هستند و هم زیبایی بی نظیری به همراه دارند.

 

Rate this post
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها