آکوا پانل و پانل سیمانی

آکوا پانل و پانل سیمانی چیست و چه کاربردی دارد؟ امروزه در ساختمان سازی از متدهای مختلف بهره گرفته می شود. به کار بردن متدهای جدید فرصت رشد و بهبود عملکردهای پروژه های ساختمانی را به دنبال دارد. اگر به ساختمان‌های مدرن امروزی نگاه بیندازید خواهید دید که تکنولوژی های و متدهای نوین توانسته است حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش بهره وری به دنبال داشته باشد. کیفیت مصالح و موادی که در ساخت و سازهای مدرن مورد استفاده قرار می گیرند بسیار بالاست و واقعیت این است که صنعت ساختمان سازی هر روز شگردهای منحصر به فردی از خود به نمایش می گذارد.

 

در گذشته از قیر به عنوان عایق رطوبت استفاده می شد که  دردسرها و نحوه ی استفاده وقت گیر و طاقت فرسای آن اجاره ورود به ساختمان سازی مدرن را نداد. با تمام این تفاصیل در گذشته باز هم عده ی زیادی از مردم توانایی استفاده از قیر را نداشتند و به همان کاهگل کردن پشت بام ها در هنگام بارندگی روی می آوردند.

 

اما در معماری های مدرن جایی برای مصالح سنتی نیست به طور کلی برای ساخت و ساز این ساختمان ها نمی توان از این مصالح استفاده کرد چون این مصالح جوابگوی نیاز جمعیت نیست و روز به روز نیاز به مصالح پیشرفته تر بیشتر دیده می شود. در این بین آکوا پانل و پانل سیمانی یکی از صفحات سیمانی پیش ساخته می باشد که در ساختمان سازی به منظور عایق در مقابل رطوبت در قسمت های مختلف ساختمان استفاده می شود.

 

اهمیت استفاده از آکوا پانل و پانل سیمانی

آیا تا بحال با مصالح تقریبا نوظهوری همچون آکوا پانل و پانل سیمانی در صنعت ساختمان سازی استفاده کرده‌اید؟

این مصالح چه نقشی در ساختمان سازی مدرن دارند؟

آیا آکوا پانل سیمانی جایگزین مناسبی برای مصالح سنتی است؟ برای پاسه به تمام سوالات این چنینی باید بدانیم که ابتدا پانل سیمانی چیست و در چه بخشی از ساختمان و به چه منظوری استفاده می شود.

از آنجا که در ساختمان سازی استفاده از مصالحی که مقاومت آن ها در برابر رطوبت بیشتر باشد یک نیاز اساسی می باشد پس لازم بود تا محصولی وارد این صنعت شود که به خوبی از پس رطوبت بر بیاید و بتواند مقاومت کافی در این خصوص داشته باشد. از گذشته تاکنون از عایق های مختلفی استفاده شده است اما هر عایقی طی یک دوره خاص اهمیت داشته و بعد از آن منسوخ شده است در حال حاضر آکوا پانل سیمانی با ترکیباتی همچون سیمان پرتلند، پرلیت منبسط شده و سنگدانه های سبک یکی از پرکاربردترین عایق ها می باشد.

ساختار این پانل سیمانی به نحوی می باشد که محدودیت استفاده برای بخش های مختلف ساختمان نداشته باشد و  تمام قسمت های پشت و روی محصول با الیاف شیشه مخصوص مسلح شده که امکان نفوذ رطوبت را به صفر می رساند.

 

ویژگی های آکوا پانل و پانل سیمانی

آکوا پانل و پانل سیمانی همانند سایر عایق های موجود در بازار ویژگی های مختص به خود را دارد. در واقع در نکته اول این ویژگی های ارزنده است که افراد را ترغیب به استفاده می کند. در آپارتمان های سر به فلک کشیده ی امروزی مصالح سبک بسیار پر کاربرد تر از مصالح سنتی هستند و مسئله عایق هم اهمیتی دو چندان دارد و نمی توان نسبت به آن بی تفاوت بود.‌

 

همانطور که میدانید عایق آکوا پانل سیمانی جهت جلوگیری از رطوبت مورد استفاده قرار می گیرد. دغدغه ی رطوبت و حفاظت خانه و آپارتمان از بارندگی و رطوبت در تمام دوران تاریخ دغدغه ی ذهنی بشر بوده است. قطعا در هر ساختمانی به کار بردن مصالح پیشرفته و مدرن جزء امتیازات برتر محسوب می شود اما برتری این پارامترها به شرطی است که تمام ویژگی و خصوصیات منطبق با استانداردهای لازم باشد. یکی از ویژگی های که باید تمام صفحات آکوا پانل سیمانی آن را داشته باشد غیر قابل اشتعال بودن می باشد.

 

 هر مکانی ممکن است در معرض آتش سوزی قرار بگیرد و کنترل و مهار آتش بستگی به عواملی است که در معرض آتش هستند اگر ساختمان از مصالح ضد حریق ساخته شده باشد پس مهار آتش بسیار راحت و سریع تر است و خسارت آنچنانی به دنبال نخواهد داشت. ترکیبات به کار گرفته شده در پانل سیمانی باعث کاهش احتمال آتش سوزی در آن ها شده است.

 

آکوا پانل سیمانی به دلیل ساختار محکمی که دارد در مقابل ضربه های احتمالی سبک و سنگین مقاومت بالایی دارد. ویژگی دیگری که نصب این صفحات در ساختمان ها و امکان تجاری و اداری دارد دارا بودن خاصیت عایق حرارتی و صوتی می باشد. به طور مثال برای محیط هایی چون بیمارستان ها، مکان های ورزشی، تجاری و مسکونی برای اینکه سر و صدا از واحدی به واحد دیگر انتقال داده نشود از پانل پیش ساخته استفاده می شود. مزیت که استفاده از این پنل در این محیط ها دارد این است که در ساخت این صفحات از هیچ گونه مواد آزبستی و خطرناک استفاده نشده است و برای محیط زیست و افراد هیچ گونه خطری به دنبال ندارد. همچنین ترکیبات فاقد مواد آلی باعث مقاومت بالا در برابر رشد قارچ و کپک می شود. از این رو انتخاب مناسبی برای تمامی فضاهای نامبرده می باشد.

 

از دیگر ویژگی های برجسته ای که باعث افزایش میزان کاربری صفحات شده است نصب آسان می باشد این پانل ها به راحتی توسط ابزارهای ساده به اندازه های دلخواه برش داده می شوند و در مکان مورد نظر نصب می شوند. اما مهمترین ویژگی قابلیت انعطاف پذیری و خم شوندگی بالای صفحات می باشد به طوری که در حالت خشک تا شعاع یک متر قابلیت خم شوندگی دارند و نیازی به برش کاری ندارند. خم شوندگی آسیبی به بافت صفحات وارد نمی کند و چیزی از کیفیت و استحکام آن ها کم نخواهد کرد و همچنین نیاز به برش برای خم کردن نیست.

 

مورد بعدی مقاومت در برابر رطوبت است. این ویژگی یکی از قابل توجه ترین ویژگی می باشد که وجود آن بر کارایی محصول افزوده است به طوری که به راحتی می توان این صفحات را در محیط های مرطوب مانند استخر، بیمارستان، سرویس های بهداشتی و … استفاده کرد و مهمتر از همه صفحات وقتی در معرض رطوبت قرار می کنند هیچ گونه آسیبی نمی بینند و به شدت مقاوم هستند و پس از خشک شدن کاملا به حالت اولیه باز می گردد.

 

ساختار دیوارهایی که با استفاده از این صفحات ساخته شده اند بسیار نازک تر از دیوارهایی است که با مصالح سنتی ساخته شده اند اما در عین حال مقاومتی چندین برابر بیشتر دارند و همین ضخامت کم باعث بهینه سازی فضا می شود. به طور کلی ساختار دیوارها  متناسب با استفاده آن ها طراحی می شود که مدل های با ضخامت کمتر برای دیوارهای اصلی و دیوارهای جداکننده قابل استفاده است.

 

از پانل های سیمانی در دو نوع خارجی و داخلی تولید می شود بیشترین تفاوت این دو پنل در روش های ساخت و مشخصات فنی می باشد. به طور کلی آکوا پانل هایی خارجی دارای وزن و چگالی بیشتری هستند و به دلیل همین ویژگی است که بیشتر برای محیط های خارجی مناسب هستند. زمانی که از پانل های سیمانی به عنوان نمای نهایی آپارتمان استفاده می شود باید بین صفحات پانل متصل شده درزگیری انجام شود و همچنین باید  از شبکه توری فایبرگلاس و اندود مخصوص سیمانی در کل سطح پانل استفاده شود.

 

زمانی که بخواهید آکواپنل را برای یک محیط مرطوب به کار ببرید حتما باید از نمونه خارجی استفاده کرد چون آکواپنل خارجی مقاومت بیشتر نسبت به نفوذ رطوبت دارد و بیشتر برای شرایط جوی مرطوب طراحی شده است اما آکوا پنل های داخلی مناسب دیوارهای خشک و جدا کننده هستند.

 

انواع آکوا پانل و پانل ساختمانی

اگر بخواهیم آکواپانل و پانل ساختمانی را از لحاظ وزن و سایر مشخصات ظاهری دسته بندی کنیم این صفحات در اندازه های مختلف و در ضخامت های مختلف تولید می شود اما از لحاظ وزن و چگالی در مدل های داخلی، خارجی و سقفی وجود دارند. مدل های خارجی وزن بیشتری نسبت به دو مدل دیگر دارند و در این بین مدل های سقفی از وزن سبک تری برخوردارند. تمام مدل ها از ویژگی های مقاومت در برابر رطوبت، عایق صدا، عایق حرارت و انرژی، وزن سبک، قیمت مناسب، نصب و اجرای آسان، قابلیت خم شوندگی و انعطاف پذیری و … را برخوردارند. پانل های سیمانی بسته به نیاز مشتری به صورت چند لایه ساخته می شوند.

کاربرد آکوا پانل و پانل سیمانی

در صنعت ساختمان سازی آجر و بلوک جای خود را به آکوا پانل و پانل سیمانی داده اند‌. این پانل سیمانی تمام ویژگی های مصالحی چون چوب، سیمان و … را یکجا دارد و از آنجا که از ترکیب رزین های مختلفی ساخته شده است از خاصیت عایق حرارتی و صوتی هم برخوردار است. از عمده کاربردهای این پانل سیمانی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- قابل استفاده در  دیوارهای داخلی و خارجی و پوشش سطح نما: برای نماهای داخلی و خارجی آکواپنل هایی با ضخامت های متفاوتی تولید می شود که با توجه به محل استفاده پانل ها ضخامت مورد نظر تعیین می شود‌.

۲- ترمیم و نوسازی ساختمان های فرسوده و قدیمی: در ساختمان های فرسوده که دچار نشتی آب هستند و این نشتی خسارت های زیادی به مجموعه وارد کرده است از روش بازسازی با آکوا پانل سیمانی استفاده می کنند.

۳-  جهت استفاده در پوشش های داخلی تونل ها ، ایستگاه قطار ، ایستگاه مترو ، ایستگاه قطار زیرزمینی: انعطاف پذیر بودن و قابلیت خم شوندگی پانل ها امکان استفاده از این محصول را در دیواره های تونل ها و ایستگاه ها میسر کرده است.

۴- مناسب برای پوشش پشت انواع سیستم نمای خشک: در نمای ساختمان ها از مدل های مناسب دیوار خشک استفاده می شود. پانل های مختص نمای خشک از ضخامت مخصوصی برخوردارند تا از نفوذ رطوبت جلوگیری کنند و تا حد زیادی به عنوان عایق حرارتی و صوتی عمل می کنند و از مصرف بی رویه ی انرژی جلوگیری می کنند.

۵- قابل استفاده در سقف کاذب واقع در فضاهای مرطوب خارج ساختمان: از آکوا پانل سیمانی برای سقف های کاذب در ویلاها و ساختمان هایی که در محیط های مرطوب بنا می شوند استفاده می شود. همچنین از این محصول در فضاهای دیگری از قبیل استخر، آشپزخانه و سرویس بهداشتی، دیوارهای جداکننده و … استفاده می شود.

 

ضرورت استفاده از آکوا پانل و پانل سیمانی در انواع ساختمان ها

آکوا پانل و پانل سیمانی برای جلوگیری از خسارت های ناشی از نفوذ رطوبت استفاده می شود. عایق های رطوبتی زیادی به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت استفاده شده اند اما هر کدام مزایا و معایب خاص خود را داشته اند. مثلا در پاره ای از مواقع به جای پانل سیمانی پیش ساخته بر روی سنگ و آجر مواد ضد رطوبت زده می شود و یا اینکه به داخل بتن یک سری مواد اضافه می شود. اما امروزه بیشتر ساختمان ها ناگزیرند از این عایق های پیش ساخته استفاده کنند تا از نفوذ آب جلوگیری کنند. عایق بندی بخش های داخلی و خارجی ساختمان با استفاده از پانل سیمانی به صورت طولانی مدت و مدام عمر می باشد.

 در گذشته تنها به عایق بندی پشت بام ها توجه می شد و هر روز شاهد نشتی آب در دیوارها بر اثر باران و در محیط های مرطوب همچون حمام و دستشویی بودیم در ساختمان های شهری که تعداد واحدها روز به روز بیشتر میشد مسئله نشتی دردسر ساز می شد و نیاز به تعمیر یا تجدید مجدد داشت. که اگر از ابتدای کار از عایق رطوبتی مناسب استفاده می شد دچار چنین خسارات هزینه بر و وقت گیری نمی شد.

 

عایق های رطوبتی از تنوع بالایی برخوردارند. نمونه ی آکوا پانل سیمانی  از ترکیب سیمان و الیاف یک پوشش مناسب می باشد که تا حد بالایی مشکلات عایق بندی را رفع کرده است. این عایق ها در ضخامت ها و چگالی های مختلف ساخته می شود که برای سطوح مختلف از جمله پشت بام، دیوارها، محیط های بهداشتی ، استخرها و … کاربرد دارد.

در ساخت آکوا پانل سیمانی از استانداردهای جهانی استفاده می شود و ترکیبات آن ها از لوازم با کیفیت می باشد تا بتواند بازدهی لازم را داشته باشد.

مزایای استفاده از آکوا پانل و پانل سیمانی

 

هر چه از مزایای آکوا پانل و پانل سیمانی بیان کنیم باز هم به خوبی نتوانسته ایم خدمت هایی که این صفحات پیش ساخته به معماری کرده اند را به وضوح بیان کنیم. به طور کلی در ساختمان سازی مدرن توجه به متدهای جدید بیش از پیش دیده می شود و تقریبا برای هر مرحله از ساختمان سازی پارامترهای جدیدی جایگزین شده است که فرآیند کار را تسریع بخشیده است.

 

در گذشته برای ساخت یک ساختمان زمان زیادی صرف می شد و مصالح به کار گرفته شده هزینه های زیادی را در بر میگرفت اما امروزه بیشتر المان های اصلی از مصالح پیش ساخته و مدرن با قابلیت های جدیدتری استفاده می شود و همین مسئله باعث شده است که زمان ساخت به طرز شگفت انگیزی کاهش پیدا کند.

 

استفاده از صفحات سیمانی پیش ساخته تا حد زیادی مشکل محیط زیست را حل کرده چون ساخت و ساز های قدیمی خسارت های زیادی به طبیعت وارد می کرد و احتمالا برای شما این سوال مطرح خواهد شد که آیا ترکیبات این صفحات در بلند مدت تاثیری بر روی محیط زیست ندارد؟ اگر به ترکیبات اصلی این پانل های نگاهی بیندازیم خواهیم دید که سیمان پرتلند، پرلیت منبسط شده، آهک، سنگدانه‌های سبک و مواد افزودنی خاص و … هیچ کدام عوارضی برای محیط زیست ندارند و حذف آزبست ها در این صفحات باعث نجات محیط زیست شده است.

 

مورد بعدی وزن سبک صفحات می باشد. این مسئله زمانی اهمیت پیدا می کند که سازه شما چندین طبقه باشد و شما بخواهید استحکام آن را با مصالح سبک تر و در عین حال مقاومتر بالا ببرید. ساختار این صفحات به گونه ای است که با وجود ویژگی های ارزنده دارای ضخامت بسیار کمی هستند و این وزن سبک بار مرده ساختمان را به شدت کاهش می دهد.

 

اما مهمترین مزایایی که دارند قابلیت پیاده سازی انواع متریال ها بر روی آنهاست. اگر از این صفحات به عنوان دیوار جدا کننده استفاده می کنید می توانید همانطور ساده و بدون تغییر آن را استفاده کنید و یا اینکه آن را رنگ و یا کاغذ دیواری کنید. و یا برای کف استخرها و سرویس های بهداشتی می توان بر روی آن کاشی کاری انجام داد و یا اگر بر روی نمای ساختمان استفاده کرده باشید می توانید سنگ کاری نما را بر روی آن انجام دهید.

 

نصب و اجرای این صفحات آسان است و معمولا مراکزی که اقدام به عرضه و توزیع این مصالح می کنند اپراتورهایی برای نصب صفحات دارند. اگر این صفحات در برابر رطوبت قرار بگیرند و خیس شوند و یا در اثر قرار گرفتن در زیر بارندگی و کاهش دما یخ ببندند این چرخه رطوبت و ذوب و خشک شدن تاثیری در کاهش کیفیت صفحه ها نخواهد داشت و ممکن است در اثر خیس شدن کمی حجم آنها تغییر پیدا کند اما پس از خشک شدن دوباره به حالت اولیه باز می گردند و همچنان مقاومت خود را حفظ می کنند.

معماری با قابلیت انحنا یکی دیگر از مزیت های پانل سیمانی است برای سقف تونل ها و خانه های مسکونی و یا برای زاویه های مختلف نیاز به برش دادن صفحه نیست و به راحتی می توان با خم کردن صفحه آن را نصب کرد.

 

نکات مهم حین استفاده از صفحات آکوا پانل و پانل سیمانی

 صفحات آکوا پانل و پانل سیمانی و نصب آن ها در ساختمان باید طبق اصول خاصی انجام شود و حتما باید افراد از مزایا و معایب این صفحات آشنایی داشته باشد چون ممکن است شما یک متریال را انتخاب کنید که امکان دستکاری و تغییر و تحول در آن وجود نداشته باشد و بعد از نصب کامل از این موضوع اطلاع پیدا کنید. پس حتما قبل از اجرای هر متریالی انتظارات خود را در نظر بگیرید و آن ها را با ویژگی های متریال مطابقت دهید. به طور مثال صفحات آکوا پانل سیمانی قابلیت اجرای متریال های مختلف بر روی آن ها وجود دارد اما اجرای آن نیازمند رعایت یک سری شرایط است. مثلا اگر بخواهید از رنگ آمیزی و کاشی کاری بر روی صفحات استفاده کنید باید حتما سطح صفحات توسط پرایمرهای مخصوص پوشانده شود.

 

صفحات آکواپنل سیمانی را نمی توان بر روی دیوارهای بتنی و یا دیگر دیوارها به تنهایی پیاده کرد. برای اجرای این صفحات حتما باید زیر سازی فلزی انجام شود. با توجه به محل مورد نظر نصب، پانل ها را تهیه کنید عموما برای محیط های که بیشتر در معرض رطوبت هستند از پانل خارجی می شود چون وزن و چگالی بیشتر موجب مقاومت بیشتر در برابر رطوبت می شود. هزینه های این صفحات با توجه به پارامتر هایی از قبیل  اندازه پانل، ضخامت پانل، نوع پانل، مشخصات فنی و ظاهری، نوع رنگ آمیزی شده و یا ساده و … تعیین می شود‌.

 

از آنجا که مشخصات فنی و روش تولید آکوا پانل های داخلی و خارجی با هم متفاوت می باشد و مدل های خارجی از چگالی و وزن بیشتر برخوردارند پس علاوه بر استفاده خارجی می توان در محیط های داخلی هم از پانل خارجی استفاده کرد اما برعکس این قضیه امکان پذیر نمی باشد.

 

اصول نصب و اجرای صفحات آکواپانل و پانل سیمانی

نصب و اجرای صفحات آکوا پانل و پانل سیمانی بسیار آسان است و فقط کافی است که نکات لازم برای نصب رعایت شود تا کار پایانی مقاومت مورد انتظار را به ما بدهد. بعد از اینکه زیر سازی فلزی لازم انجام شد نوبت به نصب و اجرای صفحات می رسد. صفحات پانل سیمانی بهتر است به صورت افقی اجرا شوند چون مقاومت شبکه فایبر گلاس مسلح کننده  صفحات در جهت افقی بیشتر است. اما مانعی برای نصب عمودی هم وجود ندارد و در مواردی که عرض مکان نصب ۱۲۰ سانتی متر و یا کمتر از این مقدار باشد و صفحه به صورت یک تکه اجرا شود از شیوه نصب عمودی استفاده می شود.

 

 

سیستم آکوا پانل را می توان به عنوان یک پوشش نهایی استفاده کرد و نیازی به پیاده سازی هیچ متریال دیگری بر روی آن نیست اما اگر از پانل های خارجی برای نما استفاده کرده اید و هیچ پوشش دیگری بر روی آن انجام نمی دهید بهتر است کار را با اندود مخصوص، درزگیری کنید و از شبکه توری فایبر گلاس و اندود مخصوص سیمانی پوششی SM700 در تمام قسمت های پانل ها استفاده کنید.

 

در مناطقی که هوا شرجی است قبل از اجرای پانل های خارجی از لایه مخصوص آب بند و لایه بخار بند به عنوان زیر ساز انجام می شود. این لایه با چسب دو طرفه نصب می شود و پانل روی آن قرار می گیرد.

Rate this post