اجرای سقف کناف

دکوراسیونی مدرن با اجرای سقف کناف | شهام دیزاین

طراحی و کمک گرفتن از سقف کاذب و به خصوص سقف کناف در دکوراسیون داخلی همان رویایی بود که بالاخره تحقق یافت. انسان با دیدن آسمان پر ستاره ، به فکر زیبا سازی سقف و گنبد خانه خودش افتاد، و با استفاده از مصالح محیط پیرامونش، دست به کار شد و در و دیوار چوبی خانه اش را با دانشی که داشت طراحی کرد. دانش انسان روز به روز پیشرفت کرد، تا اینکه با کشف گچ و استفاده آن در طراحی، توانست به ایده آل های خود نزدیک تر شود. برای سال های زیادی در هنگام نازک کاری بنا و طراحی داخلی خانه، سقف را با لایه ای از گچ به صورت مسطح می پوشاندند. استادکاران قدیمی گاهی با ایجاد طرح های گچی ساده در گوشه و کنار سقف تلاش می کردند، خلاقیت خود را به نمایش بگذارند. این رویای پایان ناپذیر سرانجام باعث اختراع سقف کاذب و به دنبال آن سقف کناف شد.

سقف کاذب

کسی نمی داند که در ابتدا ژاپنی ها بودند که از سقف کاذب استفاده کردند یا انگلیسی ها، آنچه تاریخ ثبت کرده، ثبت اختراع سقف کاذب توسط آمریکایی ها بوده است. آنها در سال 1958‪میلادی توانستند سقف کاذب را به عنوان یک روش قابل قبول در دنیای معماری معرفی کنند.

سقف کاذب یک سقف ثانویه است که سقف اصلی را می پوشاند. پایین تر از سقف اصلی وصل می شود، و سقف اصلی نگه دارنده آن می باشد. دیدگاه معماری امروز به طور فوق العاده ای جزئیات را در نظر میگیرد، و از دید آن باید تمام تاسیسات و سیم کشی ها مخفی بماند. سقف کاذب این نگاه زیبا در طراحی را به اجرا در می آورد و باعث پوشاندن تمام اتصالات، سیم کشی ها و تاسیساتی می شود که قرار بود روی کار باشد. امروزه با گسترش آپارتمان سازی، مسئله عایق کردن بنا بسیار مورد توجه قرار گرفته است. سقف کاذب این ویژگی را دارد که مانع از هدر رفتن انرژی های گرمایشی و سرمایشی شود. غیر از آن در بین طبقات ساختمان از عبور صدا جلوگیری می کند، و عایق مناسبی برای صوت می باشد.

در زمینه نورپردازی و دکوراتیو خانه، سقف کاذب یکی از ایده های جالبی است که به کار رفته، و باعث خلق طراحی های منحصر به فرد، و نورپردازی های زیبا و چشمگیر شده است. سقف کاذب از متریال های مختلفی مانند، آهن، گچ، PVC, چوب، فلز، طلق، آلومینیوم، آهن، کامپوزیت و صفحات فلزی روکش دار با ترکیبی از این متریال ها ساخته می شود.

انواع سقف کاذب باعث تنوع در طراحی و دکوراسیون شده است. سقف کاذب هایی که امروزه وجود دارد عبارتند از، سقف کاذب رابیتس، سقف کاذب کناف، سقف کاذب با پانل های از پیش ساخته شده گچی، سقف کاذب گریلیوم، سقف کاذب چوبی، طلقی، مجازی، شیشه ای، آی گلس و چند مورد دیگر از این نوع از سقف.


سقف کاذب کناف

اما پرکاربرد ترین آنها سقف کاذب کناف است. امروز بیشتر خانه ها برای طراحی داخلی از سقف کناف استفاده کرده اند، و استقبال زیادی از آن شده است. کناف برندی آلمانی در زمینه مصالح ساختمانی است. این شرکت با ساخت صفحه ای گچی روکش دار، ایده ای تازه برای طراحی سقف را وارد دنیای معماری کرد. این سقف ویژگی هایی دارد که باعث شده نگاه باریک بین و نکته سنج معماران را به خود جلب کند. از جمله آنها می توان گفت، سقف کناف وزن بسیار سبکی در مقایسه با نمونه های دیگر سقف کاذب دارد. این سبکی بار ساختمان را به طور کلی پایین می آورد، و هنگام خطرات طبیعی مانند زلزله ایمنی بیشتری ایجاد می کند.

طراحی سقف کناف به گونه ای است که نیاز به رنگ آمیزی ندارد، و خود زیبایی چشم نوازی ایجاد می کند. تعمیر و نگهداری سقف کناف بسیار مقرون به صرفه است، و در کل این سقف ارزان تمام می شود. به طوری که حتی اجرای آن از تعمیر و بازسازی سقف اصلی هزینه کمتری داشته و اقتصادی تر است.

روش های نصب سقف کناف

در نصب سقف کناف، پروفیل ها پیچ یا پرچ می شوند و سپس پنل های گچی در آن قرار می گیرد. و بعد با گچکاری جای پیچ ها و درزها پوشانده می شود. برخی مواقع پوشش های عایق هم به کار می رود.
سقف کناف از پنل های گچی ساخته شده که به سقف اصلی وصل می شوند، که به دو صورت یکپارچه و مشبک اجرا می شوند.

در اجرای سقف کناف به صورت یکپارچه زیرسازی فولادی را ایجاد می کنند، که وزن بسیار سبکی دارد، بعد از آن پنل های گچی روکش دار را روی آن قرار می دهند. سقف کناف مشبک، به صورت شبکه‌ای از سازه های سپری و تایل های سقفی است که به کمک آویز به سقف اصلی وصل می شود.

 سقف کناف يکپارچه که به آن ثابت هم گفته می شود، در دو نوع ساده و طرح دار یا دکوراتیو اجرا می شود. در نوع ساده، با تایل سقفی گچی ساده کناف، شکل های هندسی ای را اجرا می کنند که پیچیدگی زیادی ندارد، اما همین شکل های ساده هم در کنار نورپردازی، شیک و مدرن خواهند بود.

در سقف کناف طرح دار یا دکوراتیو شکل های هندسی خاصی ایجاد می شود، که دارای قوس ها و انحناهای حرفه ای و بسیار جذابی است.

سقف کناف مشبک که به آن متحرک هم گفته می شود، از تایل گچی کناف در کنار پروفیل های سپری استفاده می شود. و گاهی متریال استفاده شده گچی نیست، و از موادی مانند آلومینیوم و مواد معدنی و پوشالی استفاده می کنند. به این دلیل به آن سقف متحرک می گویند که هر تایل و قاب به سادگی با دست برداشته می‌شود و اتصال آن ثابت نیست. به عبارتی ساختار مشبکی است که صفحات تایل گچی کناف در آن به کار رفته است. و بسته به اندازه و شکل آن طرح های مختلفی دارد. از نوع سقف کناف متحرک بیشتر در مکان هایی مانند پارکینگ ها و ساختمان های اداری و تجاری استفاده می شود، به این دلیل که به راحتی به اتصالاتی مانند دزدگیر، سیستم اعلام حریق، سیم کشی ها و لوله ها و اتصالات دسترسی داشته باشند.

انواع تایل گچی کناف

صفحات گچی به کار رفته در کناف  از نظر عایق رطوبت و حرارت انواع مختلفی دارد. در کناف معمولی صفحات گچ با روکش کاغذ و مقوا تهیه شده است. این نوع ارزان را می توان در طراحی های اتاق های خانه استفاده کرد. نوع دیگر صفحات گچ با روکش مقاوم در برابر رطوبت است، که در استخر و سرویس بهداشتی کاربرد فراوانی دارد. نوع سوم صفحات گچی سقف کناف با روکش مقاوم در برابر حرارت و آتش است که در ساختار خود دارای فیبر فایبر گلاس است. این کناف در آشپزخانه، ساختمان های تجاری و در محیط های پر خطر صنعتی اجرا می شود.

تایل گچی کناف در طراحی و شکل ظاهری به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. نوع ساده آن که دارای طرح های ساده، تخم مرغی، حصیری و برفی است. از بین این چهار طرح، ساده و تخم مرغی محبوبیت بیشتری دارد.
تایل های گچی سقف کناف می تواند بدون روکش یا با روکش باشد. نوع روکش دار آن دارای پوشش های متفاوتی است. تایل گچی با روکش PVC یکی از پوشش هاست، از جمله مزیت های آن زیبایی، بدون نیاز به رنگ و همچنین تمیزی راحت و نصب آسان آن است.

تایل گچی با روکش آلومینیوم دسته ی دیگری است. از این تایل برای نواحی شرجی و مرطوب استفاده می شود. همچنین در قسمت هایی از ساختمان که عبور تاسیسات آب انجام شده، و دارای رطوبت است از این نوع استفاده می شود.

دسته دیگر تایل گچی آکوستیک است. این تایل با وجود پوشش پشم شیشه یا پشم سنگ دارای خاصیت عایق صوت است. بهترین انتخاب برای سالن های سینما، تئاتر، بانک ها و دفاتر اداری است.

زیر سازی سقف کناف

نصب و زیر سازی تایل گچی کناف در دو مرحله اجرا می شود. مرحله اول مربوط به سازه است. که شامل سپری هایی است که با فاصله 60 سانتی متر از هم قرار می گیرند و پس از آن تایل ها به راحتی بین آن جا می شوند. مرحله دوم اختصاص به تایل ها دارد. تایل ها بین سپری ها نصب می شوند.، و پس از آن اقدامات لازم برای ایجاد نورپردازی انجام می شود. زیر سازی تایل گچی سقف کناف به دو شکل می تواند باشد. گروه الف که سازه از دو طرف به صورت عمودی بسته می‌شود و امکان چرخش از هر طرف سقف کاذب دیگر وجود ندارد.
گروه ب که سازه از یک طرف بسته می‌شود و از طرف عمود بر آن آزاد است. این دسته برای مساحت های کمتر از 50 متر مربع اجرا می شود. در قسمت هایی مانند راهرو که مساحت کمی دارد، این کار باعث کم شدن وزن سازه سقف کناف می شود. اگر غیر از آن، روش دیگری استفاده شود، ممکن است در آینده باعث خسارت شود. گروه الف برای مساحت های بیشتر از 50 متر مربع است، و باعث می شود سقف کاذب از استقامت خوبی برخوردار شود.

تایلی که برای سقف کناف به کار گرفته می شود، اندازه های مختلفی دارد. اندازه اولیه که ساخت کارخانه است، اما اندازه استاندارد، اندازه ای است که در بازار ارائه می شود. برخی از مصالح و متریال ها اندازه اولیه و استاندارد آن یکسان است اما برخی دیگر باید این همسان سازی در هنگام اجرای سقف کناف انجام بگیرد.
سازه مورد استفاده برای تمام تایل ها از یک اندازه مشخص برخوردار است و بسته به اینکه چه سایزی از تایل قرار است اجرا شود، پروفیل های قوی تر یا ضعیف تری به کار گرفته می شود.

دکوراسیون داخلی کناف

 

قیمت سقف کناف

قیمت اجرای سقف کناف با توجه به متریال که در آن به کار می ورد متفاوت است، اما با توجه به اینکه این نوع از سقف از طرف طراحان مورد استقبال قرار گرفته، بسیار در دسترس است، و باعث شده هزینه های اجرای آن هم مقرون به صرفه باشد. البته سقف کاذب با توجه به جزئیات و ظرافت هایی که دارد، باید اجرای آن لزوما به یک تیم حرفه ای سپرده شود، و برای داشتن سقفی مستحکم و زیبا باید از متخصصان اجرای آن کمک گرفت.

کاربرد سقف کناف در دکوراسیون داخلی

سقف کناف در طراحی و دکوراسیون کاربردهای زیادی دارد. سالن پذیرایی با اجرای این سقف جلوه ای لوکس و مدرن به خود می گیرد. طراحی های متفاوتی که در اجرای سقف کاذب می توان داشت سالن را بزرگتر نشان می دهد و همچنین نورپردازی، فضایی جذاب را به وجود می آورد.

اتاق خواب از جمله محیط هایی که در کنار زیباسازی فضا باید به آرامش بخش بودن آن توجه کرد. طراحی های سقف کناف با نورپردازی های ملایمی که دارد، به ایجاد محیطی تسکین دهنده و آرامش بخش کمک می‌کند.

دکوراسیون داخلی کناف

سرویس بهداشتی محیط مرطوبی است، که عایق سازی در آن ضروری است. با کمک سقف کناف با روکش PVC  و همچنین پوشش عایق آلومینیومی می توان ضمن طراحی محیط حمام و سرویس بهداشتی عایق رطوبتی را هم اجرا کرد.

برای داشتن آشپزخانه ای به سبک مدرن و امروزی انتخاب سقف کناف انتخاب به جایی است. آشپزخانه برای جمع کردن افراد خانواده دور هم محیط دلنشینی است، که طراحی های زیبا کناف و نورپردازی های گرم و چشم نواز ،این محیط را خواستنی تر می کند. عایق حرارتی و رطوبتی که در اجرای سقف کاذب به کار گرفته می شود این محیط را ایمن می کند و آسودگی خاطر را به همراه دارد.

محیط های اداری و دفاتر به دلیل اینکه رفت و آمد زیادی در آن انجام می گیرد، باید طراحی پویایی داشته باشد. سقف کناف انعطاف پذیری زیادی دارد و می توان طرح های متنوعی را به کمک آن اجرا کرد. همچنین اجرای سریع باعث سهولت کار می شود. در مکان های پر رفت و آمد، نیاز است عایق صدا، حرارت و رطوبت به درستی انجام شود که سقف کناف این ویژگی را دارد.  به طور کلی سقف کاذب در کنار رنگ آمیزی دیوارها و انتخاب مبلمان مناسب می توان در خانه هایی که دارای نقشه نامنظم هستند، و یا سالن هایی که سقف بلندی دارند، با اجرای نورپردازی زیبا، و آرامش بخش، بسیار کارآمد باشد. در میان انواع سقف کاذب، سقف کناف با داشتن تنوع بالا ، نصب آسان، اجرای سریع و مقرون به صرفه طرفداران بسیاری دارد. امروزه وارد هر خانه ای که شوید، ردپایی از طراحی کناف را خواهید دید.

Rate this post
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها